Aktywne foliany a kwas foliowy - jakie są różnice?

Zdjęcia i foto: Aktywne foliany a kwas foliowy - jakie są różnice? Zdrowie sochaczew

Czy aktywne foliany i kwas foliowy są tym samym? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. W rzeczywistości bowiem aktywne foliany są pochodną witaminy B9, której kwas foliowy jest syntetyczną formą. Ich odpowiednie spożycie jest szczególnie ważne zwłaszcza u kobiet w ciąży. Dowiedz się więcej o tym, czym są aktywne foliany i jak zadbać o nie w diecie!


Aktywne foliany a kwas foliowy – co jest lepsze dla organizmu?

Pomimo powszechnie panującego przekonania o wyższości naturalnych składników diety nad syntetycznymi suplementami, w przypadku aktywnych folianów oraz wytwarzanej syntetycznie witaminy B9 różnic nie da się zdefiniować tak prosto.


Chociaż cechą wspólną obu substancji jest to, że pozytywny wpływ na organizm widoczny jest dopiero po ich wchłonięciu oraz przemianie w kwas 5-metyltetrahydrofoliowy, w skrócie 5-MTHF, jedynie syntetyczna witamina jest przetwarzana w wątrobie zamiast w układzie pokarmowym. Na skutek tego ta czynność jest znacznie trudniejsza i zajmuje więcej czasu, a przy tym angażuje wiele innych substancji występujących w ludzkim ciele. Przez wydłużony metabolizm kwasu foliowego możliwe jest również jego nadmierne gromadzenie w tkankach ciała.


Z drugiej strony warto zwrócić uwagę na fakt, że aktywne foliany często występują w pożywieniu wraz z substancjami, które utrudniają ich wchłanianie. Badania w tym temacie wciąż jednak trwają, dlatego trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi, która z substancji jest korzystniejsza dla ludzkiego organizmu. Warto natomiast pamiętać, że w niektórych sytuacjach suplementacja witaminy B9 jest konieczna. Dzieje się tak nie tylko w przypadku niedoborów, lecz także w okresach zwiększonego zapotrzebowania na ten składnik, np. u kobiet w ciąży.


Aktywne foliany i syntetyczna witamina B9 – za jakie funkcje w organizmie odpowiadają?

Aktywne foliany są szczególnie ważne dla kobiet w ciąży. Ich niedostateczna ilość może powodować wiele groźnych wad wrodzonych u dziecka, spowodowanych niedomknięciem cewki moczowej, w tym rozszczep kręgosłupa oraz przepuklinę mózgowo-rdzeniową. Na skutek niedoborów może dojść także do odklejenia się łożyska, a nawet poronienia. Niedostateczna ilość tych substancji w organizmie ciężarnej bywa również przyczyną stanu przedrzucawkowego, anemii czy niskiej masy urodzeniowej dziecka. Z tych względów foliany w ciąży najczęściej są suplementowane.


Brak aktywnych folianów w diecie bądź rezygnacja z ich suplementacji może mieć negatywny wpływ na organizm nie tylko w okresie ciąży. Niedobory są groźne w szczególności u dzieci, ponieważ mogą zaburzać ich właściwy rozwój, a zwłaszcza prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Substancje te biorą nawet udział w syntezie kwasów nukleinowych, które stanowią budulec naszego DNA, co jest niezwykle ważne dla każdego organizmu, a szczególnie dla tego rozwijającego się. U dorosłych mogą z kolei objawiać się podniesionym poziomem homocysteiny, co niekiedy prowadzi nawet do udaru mózgu bądź chorób serca. Osoby z niskim spożyciem aktywnych folianów czy syntetycznej witaminy B9 są również narażone na rozwój miażdżycy, anemii megaloblastycznej, a według niektórych badań nawet nowotworów. Aktywne foliany i ich syntetyczne odpowiedniki mogą również zwiększać płodność.


Źródła folianów w diecie – gdzie można je znaleźć?

Chociaż suplementacja witaminy B9 jest powszechna, a odpowiednie środki farmaceutyczne są łatwo dostępne, nie oznacza to, że nie warto szukać aktywnych folianów w pożywieniu. Znaleźć je można, jak wiele witamin z grupy B, w drożdżach piwnych.


Większość produktów zawierających te substancje jest pochodzenia roślinnego. Bogate w aktywne foliany są między innymi rośliny strączkowe, w tym fasola, soja i soczewica, a 


także pszenica oraz ryż. Zawierające je warzywa to np. szparagi, sałata, kapusta, brokuły, kalafior i szpinak, natomiast owoce to głównie cytrusy, kiwi, awokado czy mango. Jednym z produktów odzwierzęcych, zawierających naturalne foliany, jest żółtko jaja kurzego.


Warto przy tym pamiętać, że żywność poddawana obróbce termicznej traci aktywne foliany w ilości od 30 do nawet 80%.


Aktywne foliany lub ich syntetyczne formy są niezbędne nie tylko kobietom w ciąży i małym dzieciom, choć to dla tych grup są szczególnie ważne. Dlatego warto zadbać o bogatą w nie dietę oraz dobrze dobraną suplementację.

 



0
Oceń
(0 głosów)

 

Opinie i komentarze użytkowników (0)

skomentuj ten artykuł

e-Sochaczew.pl poleca filmy