Centralny Port Komunikacyjny czyli lotnisko w gminie Baranów

/ 5 komentarzy / 5 zdjęć
Zdjęcia i foto: Centralny Port Komunikacyjny czyli lotnisko w gminie Baranów Sprawy urzędowo-administracyjne sochaczew

Centralny Port Komunikacyjny "Port Solidarności" w miejscowości Baranów. 

W dniu 23 maja 2018 już kolejny raz odbyło się spotkanie przedstawicieli władzy z mieszkańcami gmin zakwalifikowanych jako teren pod budowę lotniska. Ostatnie spotkanie miało jednak szczególny charakter.  W dniu 23 maja 2018 ludność miała poznać dokładny obszar wytyczony przez ekspertów do zabudowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. 

Osobą z przedstawicieli okolicznych władz był Pan Wójt Marek Olechowski. Została już przyjęta specjalna specustawa w sprawie CPK zatwierdzona przez sejm oraz senat. 

W artykule 28  specustawy został zawarty punkt mówiący, iż Rada Ministrów w drodze rozporządzenia określi gminy bądź części gminy na której ma się znaleźć CPK. W spotkaniu brali udział eksperci rządowi a na pytania  mieszkańców, stowarzyszeń oraz mediów, odpowiadał Pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. 

Na uwagę zasługuje informacja, iż obszar gminy Baranów ma być nie tylko lotniskiem. Będzie to Centralny Port Komunikacyjny. Będzie to węzeł przesiadkowy, który połączy ruch lotniczy, kolejowy i drogowy. Z CPK będzie można podróżować do większości regionów Polski w czasie 2,5 godziny. Będzie to najlepiej skomunikowane miejsce w regionie Europy Środkowej oraz Wschodniej. Centralny Port Komunikacyjny jak mówi Pełnomocnik ds. CPK Mikołaj Wild, będzie szansą na uporządkowany rozwój regionu. 

Sama lokalizacja obejmuje łącznie 66,2 km2 i znajduje się na obszarze gmin: Baranów (pow. Grodziski), Teresin (pow. Sochaczewski) oraz Wiskitki (pow. Żyrardowski). 

Inwestycja jest ograniczona od północy rzeką Pisią a także miejscowością Szymanów. Od południa autostradą A2, natomiast od zachodu drogą krajową nr 50.  Przy wybieraniu lokalizacji CPK brano pod uwagę skomunikowanie portu z transportem drogowym oraz kolejowym, zmniejszenie oddziaływania na środowisko. Dla mieszkańców Sochaczewa oraz okolic ważną informacją jest, iż brano pod uwagę ograniczenie hałasu na terenach gęsto zaludnionych. 

Całość procedury jest podzielona na trzy etapy. 

1. Przygotowanie obszaru inwestycji – czyli wskazanie maksymalnego obszaru jaki będzie mógł zająć CPK – rok 2018 rok. Na tym etapie mieszkańcy gmin mają możliwość uczestniczenia w konsultacjach i negocjacjach.

2. Rezerwacja obszaru inwestycji – oficjalne wyznaczanie docelowego obszaru i rezerwacja terenu dla dwóch wariantów jakie przewiduje rząd dla CPK – rok 2019. W roku 2019 zakończą się również negocjacje z mieszkańcami.

3. Decyzja lokalizacyjna – ostateczne wskazanie lokalizacji CPK. Grunty stają się własnością Skarbu Państwa. W przypadku gdy nie udało się odkupić nieruchomości drogą negocjacji, rozpoczyna się czteromisięczna procedura odszkodowawcza. 

Proces budowlany to lata 2021 – 2027.

Osoby, które prowadzą działalność rolną będą miały prawo do nieruchomości zamiennych o parametrach równych bądź lepszych niż obecne. Wyceny nieruchomości będą prowadzone indywidualnie. Spółka Celowa będzie przejmować zobowiązania wynikające z dotychczasowej działalności, równiez projektów współfinansowanych ze środków publicznych i europejskich. Będzie można skorzystać z skrócenia obowiązkowego ubezpieczenia emerytalno – rentowego z 30 do 12,5 roku. Zainteresowani będą mogli strać się o przyznanie emerytury wyjatkowej przez Prezesa KRUS. Mieszkańcy będa mieli możliwość przeprowadzki do wybranej przez  siebie lokalizacji spośród puli gruntów należących do Skarbu Państwa. 

CPK rozwinie infrastrukturę towarzyszącą. Wokół samego portu powstaną hotele, siedziby firm z innowacyjnych branż, centra konferencyjne oraz handlowe. Miejsce stworzy możliwość pracy dla 150 tysięcy osób.   

 



0
Oceń
(0 głosów)

 

Opinie i komentarze użytkowników (5)

IsheIshe
0
Teraz wypadałoby sprawdzić kto w ciągu ostatnich 10 lat kupił tam działki, bo pewno od takiego czasu wiedzieli, że będzie tam lotnisko i wykupili działki za bezcen a teraz sprzedadzą je z 10-krotynm przebiciem. Oczywiście ludzie, którzy dostali cynk, że w owym miejscu będzie lotnisko jak to miało miejsce a autostradami gdzie kupowali działki za 20 tyściecy, a potem sprzedawali pod autostrady po 500,000 tysięcy :). Ale co zrobić, takie państwo strajkującym też się inaczej oczy zaświecą jak dostaną więcej $$ o to w wszystkim chodzi a nie w jakiejś ojcowiźnie, nikt tego do grobu nie zabierze (2018-05-25 09:08)
IsheIshe
0
Z drugiej strony co mają zrobić rodowici mieszkańcy których jedynym utrzymaniem była praca z w gospodarstwie i z osobami starszymi nie mającymi kogoś kto im pomoże.. Cięzki temat ale raczej ich zmuszą do sprzedaży nie będzie wyjścia, już takie sytuacje miały miejsce pod budowy. Znam goscia z tej okolicy co parę lat temu się tam pobudował, jeszcze dobrze nie wykończył domu a teraz wychodzi na to że wymażony dom zostanie zburzony, jakoś muszą wynagrodzić tych ludzi za straty moralne (2018-05-25 09:40)
robroyrobroy
0
tylko dlatego że ukończony port lotniczy w 2035 roku-tak prorokuję-będzie nazwany im. śp JAROSŁAWA BUDOWNICZEGO warto wywalić z ziemi i gospodarstw tę chołotę która odważa się sprzeiwić-nowa akcja WISŁA pod kryptonimem BARANÓW (2018-05-25 15:32)
robroyrobroy
0
. (2018-05-25 15:36)
olusia-wolusia-w
0
Drogi/a ISHE tak akurat się składa, że sama kupiłam ziemię w gminie Baranów 6 lat temu. Wyobraź sobie, że od znajomych, którzy próbowali ją sprzedać przez kilka lat bez skutku. Oni potrzebowali kasy na spłatę kredytów, a mnie zależało, żeby mieć odskocznię od miasta. Pomysł budowy lotniska (centrum komunikacyjnego) pojawił się nagle, na złość przeciwnej opcji politycznej. (2018-07-11 11:37)

skomentuj ten artykuł

e-Sochaczew.pl poleca filmy