Kolej CPK – burmistrz o nowej inwestycji w mieście

/ 4 komentarzy
Zdjęcia i foto: Kolej CPK – burmistrz o nowej inwestycji w mieście  Sprawy urzędowo-administracyjne sochaczew

Kilka dni temu jako pierwsi poinformowaliśmy o planach w ramach Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego https://e-sochaczew.pl/n/cpk-szybka-kolej/64196


Po publikacji tekstu do naszej redakcji zgłaszało się wielu mieszkańców zainteresowanych tematem. Wielu zaniepokojonych, ale również spora grupa widząca możliwość rozwoju naszego regionu poprzez umieszczenie szybkiej linii kolei w naszym powiecie. Niewątpliwie jest to temat, który wymaga sporego dopracowania, gdyż możliwości dla miasta są duże, jednak lokalizacja usytuowana przez Sochaczew nie do końca odpowiada sochaczewianom.


Sochaczew znajduje się w wytycznych, które obejmują Szprychę nr 10 (Kutno, Konin, Poznań) tj. trasę: CPK – Warszawa – Sochaczew – Kutno – Konin – Swarzędz – Poznań. Oficjalny dokument dotyczący Regionalnych Konsultacji Społecznych pojawia się na stronie CPK 24 lipca 2019 roku. Już wtedy samorządy, urzędnicy, zainteresowani mieli okazję do zapoznania się z wytycznymi komponentu kolejowego jaki został zaproponowany. Podczas prezentacji dokumentu komponent zawierał takie zagadnienia jak ustalenie podziału zadań pomiędzy CPK a PKP PLK, rozpoczęcie procesu wstępnego trasowania linii kolejowych czy też zaprojektowanie wariantowych przebiegów linii kolejowych. 


Na te ogólnie dostępne dane oraz wykazy ratusz sochaczewski odpowiada 21 lutego 2020 roku, gdzie istotne są zarówno daty jak i odpowiedzi burmistrza miasta Piotra Osieckiego:


Na pytanie czy burmistrz zapoznał się JUŻ z głównymi założeniami studium czytamy w odpowiedzi - Oczywiście, bo w pośredni lub bezpośredni sposób na Sochaczew i jego rozwój może oddziaływać kilka elementów opisywanych w studium – niewielka odległość miasta od samego portu, planowany przebieg Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej czy plany wobec drogi krajowej nr 50. Zamierzenia są imponujące i gdyby zostały zrealizowane nasze miasto w kilka lat zmieniłoby się nie do poznania. Są jednak w studium i niepokojące zapisy dotyczące np. przebiegu nowej linii kolejowej łączącej CPK z Płockiem. Nakreślenie jej przebiegu przez zwartą zabudowę miasta, a dalej przez Gawłów i Helenkę. Oczywiście mam świadomość, że to dopiero pierwsze analizy, będą kolejne etapy rozmów, bardziej szczegółowe, ale w tym przypadku chcę jasno podkreślić, że nie będzie naszej zgody na poprowadzenie przez Chodaków, Wypalenisko czy Kistki nowej linii kolejowej. W wyznaczonym terminie, czyli do 10 marca, powiemy temu pomysłowi stanowcze „nie”. I do składania uwag w tej sprawie zachęcam również mieszkańców, by nasz głos wybrzmiał, został zauważony. Uwagi do studium można przesyłać poprzez bardzo prosty, intuicyjny formularz umieszczony na stronie www.cpk.pl.


Z publikacji możemy również dowiedzieć się o powodach dla których miasto będzie składać stanowcze weto w sprawie budowy linii kolejowej przez powiat - Wyznaczenie korytarza kolejowego przez miasto, a potem Gawłów i Helenkę w gminie Sochaczew to nieporozumienie. Nie chcę mówić o wyburzeniach, ale pozwolę sobie zauważyć, że jednym z głównych czynników determinujących trzy samorządy – powiatowy, miejski i gminy Sochaczew – do budowy nowego mostu na Bzurze była poprawa komunikacji z gminą Sochaczew. W Gawłowie i Helence są setki działek przeznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę jednorodzinną. Na dużej części z nich stoją nowe domy, na innych trwa właśnie budowa. Co wójt miałby powiedzieć rodzinom, które dopiero się wprowadziły? W naszym przypadku linia kolejowa w naturalny sposób oddzieliłaby dwa obszary miasta – centrum i Chodaków, a tego nie chcemy. Jesteśmy jednym organizmem, jedną wspólnotą. - mówi burmistrz 


Pojawia się propozycja ze strony ratusza co do lokalizacji - Jestem pewien, że będziemy mieli wsparcie ze strony naszych radnych i parlamentarzystów. Liczę na ich lobbing, podjęcie wszystkich kroków, by linia kolejowa Warszawa – Płock nie wchodziła w ścisłą zabudowę miasta.


Jak czytamy na stronie CPK -  W spotkaniach z przedstawicielami spółki CPK uczestniczyli reprezentanci organów administracji rządowej, samorządów województw i władz miast. Konsultacje w Warszawie odbyły się 24 lipca, a w Łodzi i Wrocławiu – 29 i 30 lipca. W ich trakcie rządowy inwestor przedstawił poziom zaawansowania prac przygotowawczych do budowy linii kolejowych na terenie województw mazowieckiego, łódzkiego i dolnośląskiego, omawiając ich pierwszą koncepcję w ramach rozpoczętego procesu tzw. trasowania.


Czy miasto Sochaczew uczestniczyło w spotkaniach dotyczących budowy nowego portu lotniczego oraz związanych z tym linii kolejowych oraz drogowych w jakimkolwiek terminie? Czy miasto monitoruje na bieżąco sytuację związaną z tym tematem od początku pojawienia się informacji o budowie nowego portu CPK wykorzystując możliwości jakie daje jego pozycja samorządu? Mamy nadzieję poznać odpowiedź niebawem. 


Źródło CPK, UM Sochaczew.

 



0
Oceń
(0 głosów)

 

Opinie i komentarze użytkowników (4)

jerzyk2205jerzyk2205
0
Konsultacje z udziałem samorządowców rozpoczęły się w Warszawie w dniu 24 lipca (7 miesięcy temu)!!! Czy to ważne wydarzenie odbyło się za plecami posła, starosty, burmistrza? Czy może nasi decydenci zapomnieli poinformować społeczność lokalną o tych konsultacjach? Dlaczego temat nabiera rozgłosu na kilkanaście dni przed upływem terminu? Czyżby to były bajki o CPK, które można ignorować, a ludzie wolą słuchać dziesięcioletniej opowieści o moście przez Bzurę? (2020-02-21 17:59)
NovJanNovJan
0
"Oczywiście, bo w pośredni lub bezpośredni sposób na Sochaczew i jego rozwój może oddziaływać kilka elementów opisywanych w studium "



ja bym sie nie obawiał o potencjalny rozwoj bo od 10 lat Sochaczew sie raczej nie rozwija



"W wyznaczonym terminie, czyli do 10 marca, powiemy temu pomysłowi stanowcze „nie”."

przyjedzie wtedy Małecki i nakaże i juz nie bedzie stanowczego nie...........

(2020-02-24 10:41)
robbo2krobbo2k
0
Kolej to jedno a droga ekspresowa 2x2 (dla tirów Lizbona - Władywostok) przez Boryszew lub Żelazową Wolę to drugie. Własciwie obie inwestycje to sporo wyburzeń. A na pociagi do CPK bedzie mozna popatrzec jak przelatują bo stacji sie nie planuje (2020-02-24 16:19)
Daniel5Daniel5
0
Jaki jest sens prowadzenia linii kolejowej przez miasta , mimo ze nie planuje się stacji?

Jaki ma to wpływ na rozwój miasta? Żaden!!!

Nie oszukujmy się, to nie lata 90, ze wszyscy czekają jak ktoś coś wybuduje.

Rozmawiałem teraz z mieszkańcem Mszczonowa, sochaczewianie są zachwyceni tą miejscowością, ze taka to Ameryka jest. A tam z każdej strony droga ekspresowa, mnóstwo magazynów, w których nawet Ukraińcy już nie chcą pracować i nowy park wodny, który generuje dodatkowy ruch nawet i weekendy. I mnóstwo ofert pracy w parku, za 2500 brutto. Tylko pozazdrościć.



(2020-02-25 08:59)

skomentuj ten artykuł

e-Sochaczew.pl poleca filmy