Koszmar reklamacji

Zdjęcia i foto: Koszmar reklamacji Radni i rady samorządowe sochaczew

Podczas obrad VIII sesji Rady Powiatu w Sochaczewie 23 lutego, radni przyjęli sprawozdanie z prac Ireneusza Góralczyka – Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2006 rok. Każdy konsument miał zapewnioną możliwość skorzystania z bezpłatnych porad prawnych w zakresie naruszeń interesów konsumenckich, głównie w zakresie umów sprzedaży, związanych z tym reklamacji oraz świadczenia usług dla indywidualnych potrzeb. Porady można było uzyskać telefonicznie, bądź też osobiście w Biurze Rzecznika. Porady były udzielane również za pośrednictwem poczty elektronicznej, jak również w formie odpowiedzi na wystosowane listowne zapytania. Poza interpretacją przepisów konsumenckich, osobom, które zgłosiły się po poradę, udzielano informacji w zakresie innych dziedzin prawa, bądź też kierowano do odpowiednich jednostek. Warto zapoznać się dokładnie z problematyką, a o dokładny opis poprosiliśmy Ireneusza Góralczyka.
Głównym problemem, z jakim spotykali się konsumenci, była trudność w korzystaniu z prawa do reklamacji zakupionych produktów oraz uzyskanie właściwej jakości świadczonych usług, jak również samo wyegzekwowanie ich wykonania. Ciężar poszczególnych kategorii spraw, podobnie jak w latach ubiegłych, rozkładał się mniej więcej równo pomiędzy rynek towarów oraz rynek usług. Problematyka sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość, w związku ze znaczną popularyzacją zakupów internetowych wśród konsumentów, jak również zakupów dokonywanych na prezentacjach (szczególnie pościeli „zdrowotnej”), znacznie wzrosła w porównaniu z latami ubiegłymi.
Struktura udzielanych porad i wystąpień do przedsiębiorców (łącznie ponad 1.350) wskazuje na równomierne rozłożenie pomiędzy problematykę wadliwych produktów (ponad 630 porad, wśród których prym, jak co roku, wiodły: obuwie, materiały budowlane i wyposażenie wnętrz, sprzęt RTV i AGD, a także telefony komórkowe) oraz problematykę usług (prawie 700 porad), w szczególności w zakresie telekomunikacji (operatorzy telefoniczni, providerzy internetowi oraz nadawcy TV cyfrowej), prac remontowo – budowlanych (głownie montaż okien i drzwi, pokryć dachowych), spraw lokalowych (problemy z czynszami, rozliczeniami kosztów zużycia mediów w zasobach lokalowych), szeroko pojętych usług finansowych (w szczególności pożyczki i umowy kredytowe, jak również ubezpieczenia majątkowe, głównie pojazdów) oraz dostawy wszystkich mediów (wiele problemów w rozliczeniach za zużycie c.o., c.w.u. oraz zimnej wody). Osobnym tematem są sprawy związane z dostawą energii elektrycznej i istniejący przez wiele miesięcy problem fałszowania wskazań liczników za pomocą magnesów. Problematyka związana z magnesami neodymowymi stanowiła podstawę większości spraw, które znalazły swój finał na drodze sądowej i toczą się przed Sądem Rejonowym w Sochaczewie. Rok 2006 to także czas związany z problematyką świadczenia usług edukacyjnych i dochodzenia przez przedsiębiorców roszczeń za kilka lat wstecz (uczelnie wyższe, szkoły językowe). Powyższe sprawy wymagały z reguły podjęcia odpowiednich działań wobec przedsiębiorców. Jednak w zdecydowanej większości przypadków, konsumentom wystarczało udzielenie interesujących ich informacji i nie wymagane było podejmowania dalszych kroków mających na celu ochronę interesów konsumenckich.
Ireneusz Góralczyk

 



0
Oceń
(0 głosów)

 

Opinie i komentarze użytkowników (0)

skomentuj ten artykuł

e-Sochaczew.pl poleca filmy