Nowa opłata lokalna - opłata reklamowa | IMS | Reklamy outdoorowe - dyskusja

/ 9 komentarzy
Zdjęcia i foto: Nowa opłata lokalna - opłata reklamowa | IMS | Reklamy outdoorowe - dyskusja NGO lokalne sochaczew

Szanowni Państwo,


z dniem 11.09.2015 r. wejdą w życie przepisy zmieniające ustawę o podatkach i opłatach lokalnych powołując do życia tzw. opłatę reklamową (ustawa z dnia 24.04.2015 r. o zmianie niektórych ustawa w związku ze wzmocnieniem ochrony krajobrazu Dz. U. z 2015 r. poz. 774).


Opłata reklamowa będzie opłatą lokalną, która będzie mogła być pobierana na podstawie uchwały rady gminy lub miasta. Podjęcie uchwały o pobieraniu opłaty reklamowej nie jest obowiązkowe. 


Opłata reklamowa pobierana będzie od:

- właścicieli nieruchomości lub obiektów budowlanych, z wyłączeniem nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste,

- użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych,

- posiadaczy samoistnych nieruchomości lub obiektów budowlanych,

- posiadaczy nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:

a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Nieruchomości Rolnych lub z innego tytułu prawnego,

b) jest bez tytułu prawnego

jeżeli na tych nieruchomościach lub obiektach budowlanych znajdują się tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe, niezależnie od tego czy na tablicy reklamowej lub urządzeniu reklamowym eksponowana jest reklama.

 

Poniżej kilka dodatkowych szczegółów dotyczących opłaty reklamowej.

 

W celu pobierania opłaty konieczna jest następująca sekwencja zdarzeń:

Rada gminy musi uchwalić w formie uchwały zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane - uchwalenie takiej uchwały jest warunkiem koniecznym by móc pobierać opłatę reklamową,

Następnie rada gminy musi uchwalić uchwałę o pobieraniu opłaty reklamowej.

Należy nadmienić, że podjęcie wskazanych powyżej uchwał jest prawem gminy, a nie jej obowiązkiem - jeżeli gmina nie podejmie takich uchwał nie będzie mogła pobierać opłaty reklamowej.

 

Przedmiot opłaty:

Opłata reklamowa może byc pobierana od umieszczonych tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych.

Przepisy ustawy i o podatkach i opłatach lokalnych odsyłają do definicji reklamy, urządzenia reklamowego i tablicy reklamowej do definicji zawartej w ustawie o planowaniu przestrzennym.

Opłatą reklamową będą mogły być objęte np. reklamy sklepów stojące przy drogach.

 

Wysokość opłaty reklamowej:

Opłata reklamowa będzie składać się z dwóch części:

- stałej - ryczałtowej, max, 2,50 zł dziennie

- zmiennej uzależnionej od pola powierzchni tablicy lub urządzenia reklamowego, max. 0,20 zł za 1m2 powierzchni urządzenia lub tablicy reklamowej.

Na poczet opłaty reklamowej zalicza się kwotę podatku od nieruchomości zapłaconego od danej tablicy lub urządzenia reklamowego.

 

Deklaracje

Gmina w uchwale dotyczącej pobierania opłaty reklamowej może podjąć decyzję, czy trzeba będzie składać deklarację na opłatę reklamową oraz w jaki sposób nastąpi pobór tej opłaty.

 

Na dziś (data edycji: 04 września 2015 r.) brak jest jeszcze jakichkolwiek informacji ze strony Urzędu Miasta, czy też Gminy w tym temacie, a sprawa wydaje się całkiem istotna. Nie wiemy, czy UM zajął się już tym tematem.

 

Kwestia "ogarnięcia" tematu reklamy w przestrzeni publicznej jest niezwykle istotna. Nie od dziś wielość banerów, plakatów, potok zalewających nas zewsząd ulotek psuje estetykę naszego miasta. Brak jakichkolwiek działań ze strony władz miejskich doprowadził do takiego stanu w jakim dziś egzystujemy, a przykładów na zadbanie o przestrzeń miejską jest wiele (warto po nie sięgnąć) - i nie zawsze muszą się one wiązać z koniecznością wprowadzenia opłat lokalnych, choć mogą one im w tym również towarzyszyć. Jeden z najlepszych przykładów, o których mowa powyżej? Kraków.


7 grudnia 2011 roku, weszły w życie przepisy o utworzeniu w Krakowie Parku Kulturowego"Stare Miasto".
Od tego momentu wszystkie tablice reklamowe, tablice informacyjne, szyldy i inne
elementy graficzno - reklamowe instalowane w obrębie okolic Plant Krakowskich czyli bezpośrednio
na Starym Mieście, muszą spełniać pewne kryteria i być zgodne z wytycznymi Uchwały Urzędu Miasta
Krakowa i mieć akceptację Konserwatora Zabytków oraz Plastyka Miasta Krakowa.


Głównym celem wprowadzenia obostrzenia w tej materii, było stworzenie w miarę spójnych
przepisów umożliwiających poprawienie ogólnego wyglądu tej części Krakowa.
Przepisy uchwalone przez Radę Miasta Krakowa 3 listopada 2011 roku mają skutecznie
chronić tą część miasta przed niekontrolowaną zabudową
i przed zalewem szpecących szyldów i reklam. Był to pierwszy milowy krok, mający na celu
usystematyzowanie poczynań reklamowych przez poszczególne podmioty, tak aby wizerunek
Starego Miasta, jako najbardziej reprezentacyjna część Krakowa, nie odbiegał w tej materii
od standardów światowych.


Na portalu internetowym "Magiczny Kraków" od dłuższego czasu jest aktywna akcja "Reklama za reklamę"
która ma promować Podmioty Gospodarcze, które zastosowały się do Uchwały i zalegalizowały
swoje szyldy, tablice i inne formy reklam elewacyjnych i witrynowych

Jedyne koszta administracyjne takiego zabiegu ze strony mieszkańców to 82 zł.
(źródło nt. Krakowa: http://samart.pl/)


Warto rozpocząć dyskusję na ten temat, również i w naszym mieście. Teraz, przy okazji wejścia w życie nowych przepisów dot. opłaty reklamowej, jest na to najlepszy czas. Stąd nasz apel do władz miasta o pochylenie się nad tym niezmiernie istotnym zagadnieniem. Sprawmy, aby nasze miasto było przyjazne i estetyczne. Może warto by było powołać do życia instytucję Plastyka Miejskiego? Jakie Państwo macie pomysły i jaki jest Wasz stosunek do powyższego tematu?

 

Zapraszam do dyskusji oraz udziału w naszej ankiecie.

Z poważaniem,

Tomasz Flakowski, IMS

 

Czy Twoim zdaniem w Sochaczewie powinniśmy uregulować kwestie reklam zewnętrznych (outdoorowych) poprzez wprowadzenie ich częściowego zakazu?







5
Oceń
(1 głosów)

 

Opinie i komentarze użytkowników (9)

KarollKaroll
0
Czekam już od dłuższego czasu na jakieś informacje o tych opłatach w Sochaczewie i cisza. Ciekawe czy nasi włodarze w ogóle wiedzą, że taka ustawa została uchwalona? Podatek jest wysoki (w tej maksymalnej stawce) i może być skuteczny, żeby oczyścić miasto z tego reklamowego chaosu.
W kolejnym kroku nakazałabym właścicielom nieruchomości zlokalizowanych przy głównych ulicach doprowadzić je do normalnego wyglądu, przy zachowaniu spójnej kolorystyki, formy wykończenia, etc. (2015-09-04 10:13)
plastekplastek
0
I ty za to zapłacisz? (2015-09-04 11:18)
użytkownik20684użytkownik20684
0
Komentarz usunięty ze względu na naruszenie regulaminu. (2015-09-04 12:56)
użytkownik20684użytkownik20684
0
Komentarz usunięty ze względu na naruszenie regulaminu. (2015-09-04 13:04)
KarollKaroll
0
Plastek - a dlaczego ja bym miała za to zapłacić? W innych miastach taki nakaz utrzymania estetyki budynków działa - na koszt właścicieli budynków. (2015-09-04 14:43)
KIJSKIJS
0
Bardzo dobry pomysł. Patrząc na reklamę Firmy Saasmedia-zdecydowanie powinno to być uregulowane. Ogromna reklama na ul 1 Maja "POKAŻEMY CI NAPRAWDĘ WIELKI FORMAT
'-Kobieta z przerażoną miną patrząca na rozchylającego przed nią mężczyznę recznik znajdujący się poniżej pasa....Na to patrzą też dzieci 7-8 letnie,ktore potrafią czytać. Im też chcecie pokazać WIELKI FORMAT??? Coś tu jest nie na miejscu zdecydowanie. Treść reklam, grafika też powinna być weryfikowana. (2015-09-04 22:19)
iksiks
0
Tak, oczywiście, następne ograniczanie wolności i kolejny podatek. Wiecie ile będzie wynosić kara za "nielegalną" reklamę w Warszawie? 5000 PLN. Wiecie ile kosztuje reklama na dawnych Domach Towarowych Centrum, rotundzie, czy bloku za rotundą? 100 000 zł miesięcznie! Ile warta jest ta kara dla firm, które tam się reklamują? Nic, zero, splunięcie. W kogo więc znowu uderzy to prawo? No oczywiście w drobnych przedsiębiorców i właścicieli płotów, którzy w ten sposób sobie zawsze jakieś grosiki dorobili. I wy to popieracie? Jak Wam tak bardzo przeszkadzają kolorowe reklamy to będziecie w zamian oglądać obskurne budynki i płoty bo ich właścicieli nie stać na remont. Ach, ręce opadają. (2015-09-05 00:18)
tadeusztadeusz
0
Tak kolejne sięganie do kieszeni mieszkańca Sochaczewa!!! całkowicie popieram wypowiedź ''iks'' w sprawie właścicieli posesji którzy to będą najbardziej poszkodowani po przez następny ukryty podatek za bycie i życie na tej Ziemi naszych ojców... Mi te reklamy nie przeszkadzają... (2015-09-05 19:35)
mefistomefisto
0
A ja jestem za tym żeby pozbyć się tych okropnych plandek które wiszą na każdym płocie.Często wyblakłych podartych i reklamujących coś czego często już nie ma.Tylko opłata zrobi z tym porządek.Estetyczny szyld wystarczy i nie potrzeba go dublować paskudną płachtą wywieszoną na czyimś ogrodzeniu. (2015-09-06 12:56)
suzanasuzana
0
Nareszcie znikną te obrzydliwe reklamy z płotów i budynków. Od reklamy jest Panorama firm. Całkowicie popieram.

(2015-09-06 19:52)
tadeusztadeusz
0
W mieście pozostaną reklamy wyłącznie magistrackie... (2015-09-07 23:07)

skomentuj ten artykuł

e-Sochaczew.pl poleca filmy