Zaloguj się do konta

Nowa przeprawa w Sochaczewie - "głupi, głupi most"?

dominika myszkowska (dominika36)
2020-05-24
Inwestycje

Nowy most w Sochaczewie to inwestycja, która nadal budzi wiele emocji i skrajnych opinii. Do 29 maja osoby mające zastrzeżenia, bądź uwagi co do budowy nowej przeprawy mostowej, mogą pobrać pismo, które załączam poniżej artykułu i złożyć je w sochaczewskim ratuszu. 


Działania części lokalnej społeczności zmierzające bezpośrednio do wyjaśnienia kwestii prowadzonych prac przez samorządy zostały zablokowane przez COVID-19, a nowy most to nie tylko duża inwestycja mająca polepszać warunki ruchu drogowego. To przedsięwzięcie mocno ingerujące w środowisko naturalne czy też lokalne firmy posiadające swoje siedziby w pobliżu planowanej inwestycji. Zwolennicy budowy wykazują konieczność jej powstania z punktu widzenia ruchu kołowego. 


Przeciwnicy stali się nimi głównie z niżej wymienionych powodów:

- braku konsultacji społecznych (sic!)

- wytycznych z dokumentacji z 2017 mówiącej o zadowalających parametrach obecnej przeprawy mostowej przy ul. Warszawskiej *

-  wpływu na środowisko naturalne

- lokalizacji wnioskowanego przedsięwzięcia, która pozostaje w istotnych miejscach (projektowane ronda i projektowany dojazd do mostu) w kolizji z obowiązującymi planami zagospodarowania przestrzennego, które te tereny przeznaczają pod tereny osiedli domów jednorodzinnych

- zwiększonej emisją spalin i podwyższonego hałasu

- z dokumentacji CPK wynika, że w niewielkiej odległości  na północ od wnioskowanego przedsięwzięcia zrealizowane zostaną dwie kolejne przeprawy mostowe przez rzekę Bzurę

- przedsięwzięcie realnie zagraża utratą drożności jednego z najważniejszych w Polsce korytarzy ekologicznych, łączących Europejską Sieć Natura 2000


Pozwolę sobie zauważyć, że dobra wola (którą rzekomo wybrukowane jest piekło) samorządów wobec określonej grupy mieszkańców doprowadziła do likwidacji schroniska dla zwierząt. 


Głównym zadaniem społeczeństw, szczególnie jednostki w niej istniejącej powinno być zadanie ochrony otaczającego jej świata w najważniejszym elemencie. Natury. W całym kraju, gdzie Sochaczew może stanowić wzór, niestety niechlubny, stawiamy na wyrżnięcie wszystkiego co zielone, piaszczyste, naturalne, gdzie nie ma żadnej edukacji i naporu na korzystanie z ruchu choćby poprzez przemieszczanie się rowerem. Przeciwnie budujemy betonowe place, schody (bulwary) parkingi przy szkołach zamiast stojaków na rowery, a komunikacja miejska, która łączyłaby powiat, tak, aby skutecznie ingerować w ruch pojazdów najzwyczajniej nie istnieje. 


Moim zdaniem tak jak osoba może wykazywać się wysoką kulturą osobistą w stosunku do świata wokół niej, tak architektura może być kulturalna w stosunku do jej otoczenia**  W przypadku nowej przeprawy w Sochaczewie jej kultura powinna polegać głównie na tym, że się nie zmaterializuje. 


Generalnie w całej sprawie chodzi o brak dialogu jakiegokolwiek. Zwolennicy nie chcą słuchać argumentów przeciwników i odwrotnie. Czy wypróbowanie zalecanych rozwiązań nie byłoby dobrym i tańszym posunięciem? Gdyby okazało się, że jednak zwolennicy mieli rację i ulepszenie obecnych skrzyżowań w mieście nie zdałoby egzaminu, to najzwyczajniej warto wówczas zgodzić się z ich tezą i rozpocząć inwestycję. Mimo to zaczynamy od końca.  


Stupid, stupid bridge - możemy powielić (choć z innych powodów) duńską porażkę mostu Inderhavnsbroen, który doczekał się tak sympatycznego określenia.


Moglibyśmy być jak mieszkańcy Jutlandii i wyspy Fur, dzięki którym most Fursundbroen (most, który miał zastąpić przeprawę promową - wyobrażacie sobie czekać na prom zamiast wrzucać kolejny bieg na moście?) najzwyczajniej nie powstał. 


Ale zaraz, zaraz.... mieszkam w Polsce, mieszkam w Sochaczewie ... to jest Sochaczew... 


 *W nawiązaniu do opisu stanu istniejącego oraz analizy przyczyn spiętrzeń na ul. Płockiej-Warszawskiej autorzy powyższej analizy sugerują, że przed podjęciem decyzji o inwestycji polegającej na budowie mostu należałoby poddać gruntownej optymalizacji organizację ruchu obszaru w okolicy pl. T. Kościuszki poprzez likwidację przejścia dla pieszych z przejazdem rowerowym park - plac, likwidację  wyjazdu z placu Kościuszki, wydłużenie wydzielonych pasów przede wszystkim dla relacji w prawo i może w lewo na wlocie ul. Warszawskiej. Zgodnie z wynikami obliczeń samo skrzyżowanie ma zadawalające parametry ruchowe i przez optymalizację organizacji ruchu poprzez likwidację punktów kolizji w jego otoczeniu możemy spodziewać się znaczącego polepszenia warunków ruchu. Opracował: inż. Paweł Perkowski, mgr. inż. Marek Sitarski”. 


**(GW, 2011r.) Cezary M.Bednarski 

Opinie (11)

jerzyk2205

Znam od dwudziestu lat potencjał i możliwości zarówno samorządu miejskiego, jak i powiatowego. Uważam pomysł budowy nowej przeprawy mostowej za mrzonkę obecnych decydentów. W 2002 roku kandydat na burmistrza miasta wpisał sobie pomysł mostu dla Karwowa w program wyborczy. Od tego czasu pomysł ten jest odgrzewany przy kolejnych wyborach. W ostatnich latach pojawiła się wiara w pozyskanie kilkudziesięciu milionów złotych na przeprawę mostową, ale prawdopodobna tylko w obecnym układzie politycznym. Stąd zapewne taki pośpiech w przygotowaniu koncepcji, zaangażowaniu trzech samorządów, mocnej promocji tej inwestycji i zapowiedź zastosowania specustawy drogowej, która pozwala najpierw budować, a później ponosić jej konsekwencje. Rozumiem determinację mieszkańców, którzy obawiają się tej inwestycji i zdaję sobie sprawę, że nie uspokoi ich mój sceptycyzm co do szans na realizację tej inwestycji. Skąd ten mój brak wiary? Obecni decydenci cenią bardzo PR (dobry wizerunek medialny). Takie mamy teraz czasy. Natomiast zrównoważony rozwój miasta, czy powiatu, to zapisy w planowanych, a niekoniecznie realizowanych dokumentach strategicznych. Na przestrzeni ostatnich 20 lat z dużych zamierzeń udało się tylko wybudować obwodnicę miasta, ale to nie była inwestycja samorządowa. Obwodnicę wybudowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Były na to rządowe pieniądze. A co mamy dzisiaj? Optymizm decydentów i składkowe niewielkie pieniądze samorządowe na prace koncepcyjne i planistyczne nowego mostu. A gdzie pieniądze na pozyskanie gruntów i samą budowę? Czy to nie będzie kolejny "pułkownik", który dołączy do wcześniejszych strategicznych planów? A takimi zostały: plany budowy nowej przeprawy mostowej w Chodakowie, budowa trasy północ-południe z Chodakowa do stacji PKP, plany lotniska w Bielicach. Tymczasem apeluję więc do decydentów powiatowych i miejskich o konsultacje, nie między sobą, a z mieszkańcami bezpośrednio zainteresowanymi. [2020-05-24 16:33]

tmadej

Nasze władze od początku rządzenia promują beton zamiast zieleni. Zamiast wyprowadzić ruch samochodowy z miasta to idą w stronę otwarcia kolejnego wlotu do centrum. Jeśli jest problem z przemieszczeniem się mieszkańców Gawłoskiej/Karwowa/Altanki w stronę Warszawy to nie lepiej dopasować obwodnicę i naprawić most w Chodakowie? Nasze władze konsekwentnie tworzą beton": 1) ul. Staszica, wcześniej wyglądała jak Saska Kępa w stolicy. Wycieli drzewa, nie posadzili nic, za to mamy bubel w postaci ścieżki rowerowej na której nie da się jechać rowerem (poziom ścieżki zmienia się co kilka metrów), jest jednokierunkowa. Jezdnia została zwężona, przez co rowerzyści jadąc z Centrum na Trojanów muszą liczyć na szczęście żeby kierowca nie potrącił na ulicy, bądź Policja nie wlepiła mandatu na ścieżce rowerowej. 2) Teren przy nad Bzurą: wycięto masę drzew, zalano chodniki nie posadzono ani jednego drzewa. Czy efekt się komukolwiek podoba? Jeśli nie ma na nasadzenia może warto zrobić zbiórkę - mieszkańcy się pewnie dorzucą. Przykładów jest więcej ale wniosek jest ten sam niezależnie która ulica jest remontowana ilość drzew maleje. Ja wiem, że łatwo się podejmuje takie decyzję jak do Sochaczewa przyjeżdża się do pracy a mieszka w sąsiedniej gminie. A koszt wody, kanalizacji? - masakra. W gm. Nowa Sucha 2,3 razy taniej. Taktyka obozu rządzącego miastem/powiatem jest jedna, remontować żeby ludzie widzieli że robią, to wybiorą na kolejną kadencję. Szkoda że robią wszystko na "odwal się". Dzisiaj byłem w Żyrardowie na rowerze, jechałem wzdłuż Pisi, park/zieleń ciągnie się przez prawie całe miasto, nawet zalew mają zagospodarowany, a u nas? Zamiast zainwestować w Zalew w Boryszewie, postanowiono budować "przelotówkę" w środku miasta przez Trojanów w którym notabene nie ma żadnego miejsca z zielenią. Zabetonować, zasfaltować!! Oczywiście decyzja została podjęta przed weryfikacją pomiarów. Może ktoś "wyżej" podjął wcześniej tą decyzję? - Most ma być i koniec. Jak w Żyrardowie wykorzystali potępiał Pisi, która to przy naszej Bzurze wygląda jak ciek wodny? Panie Burmistrzu, jest Pan już trzecią kadencję, niech się Pan zastanowi co będzie lepszą spuścizną: kolejny beton - który wprowadzi większy ruch samochodowy do miasta i jeszcze bardziej go zakorkuje/zanieczyści, czy może nowy park na Trojanowie, Gawłowie, dla mieszkańców bloków przy 600-lecia, na Boryszewie - więcej zieleni w mieście, ścieżek rowerowych. Czy nie lepiej się żyje w ładnym i zdrowym otoczeniu, warto zachęcić młodych Sochaczewian do pozostania w mieście…. A mieszkańców sąsiednich gmin do zamieszkania w naszym mieście. Potęciał jest, mamy Bzurę jedną z ładniejszych rzek w naszym województwie. Jest Pisia, Utrata. Panie Burmistrzu, niech Pan będzie naszym Burmistrzem, Burmistrzem Sochaczewa, a nie Betonowym Burmistrzem. Może warto zmienić doradców? [2020-05-24 16:33]

jerzyk2205

Oczywiście chodziło mi nie o stopień wojskowy, a dokument zalegający na półce w archiwum - "półkownik". Przepraszam oficerów. [2020-05-24 16:41]

lucck

Most to wielka szansa dla rozwoju urbanistycznego miasta Sochaczew. Zwłaszcza w dobie koronawirusa widzimy, jak istotne jest sprawne połączenie szpitala z najbardziej zaludnionymi częściami miasta. Zwolenników budowy mostu zapraszam na grupę Facebookową "Alternatywny Most dla Sochaczewa". Musimy się zorganizować w zwartą grupę i - podobnie jak przeciwnicy - pokazać swoją obecność w mieście i gminie. Bez naszego udziału może jeszcze zostać wybrany "wriant zero" [2020-05-25 09:42]

marcpro

@lucck A możesz napisać jakie to wielkie szanse rozwoju urbanistycznego niesie nowy most? A co do koronawirusa, to ilu mamy chorych i podejrzanych o nosicielstwo, że aż trzeba budować nowy most w celu ich przewiezienia do szpitala? [2020-05-25 10:06]

piotr-mieczyslaw-kulisiewicz

Budowa nowego mostu w Sochaczewie rozpoczęła się od nieprzeprowadzenia zgodnych z prawem konsultacji społecznych. Drugim ruchem było nieprzeprowadzenie niezbędnych w celu uzasadnienia racjonalności inwestycji rzetelnych analiz natężenia i struktury obciążenia ruchem istniejących przepraw oraz prognoz tego obciążenia po wykonaniu mostu. Prognozy przedstawione na spotkaniu w starostwie powiatowym w dniu 6.03.2020 nie przewidują znaczącego wzrostu natężenia ruchu na ulicach Staszica i 600-lecia, przy znacznym obniżeniu ruchu na moście w ciągu Płocka-Warszawska. Dlatego pytam po raz kolejny (pierwszy raz na spotkaniu 6.03.2020- bez odpowiedzi): gdzie pojadą ci szczęśliwcy, którzy przedostaną się wygodnie nowym mostem na prawy brzeg Bzury? Do Chodakowa?- znacznie wygodniej i w mniejszym ruchu pojechać Gawłowską do mostu w Chodakowie. Do centrum ulicą 600-lecia?- już teraz nie ma płynnego ruchu, do Warszawskiej 4 sygnalizacje świetlne i ruchliwe przejście dla pieszych przy Biedronce. Może ulicą Staszica?- ze zwężonymi pasami ruchu i korkiem w godzinach szkolnego szczytu przy szkole nr4 oraz blokującym się skrzyżowaniem z Warszawską. A może do Warszawy przez Wypalenisko- świetna droga, ale tylko do cmentarza komunalnego. To ma być usprawnienie ruchu w mieście, które wg @lucck, ale co gorsza wg starostwa powiatowego, jest wielką szansą dla rozwoju urbanistycznego Sochaczewa? To będzie porażka wszystkich poruszających się ciągiem Chodaków-Centrum oraz mieszkańców osiedli na Trojanowie oraz przy ulicach Staszica i 600-lecia. Najkrótsza i prosta droga z Rozlazłowa/Gawłowskiej/Karwowa/Altanki do ulic Warszawskiej i Traugutta prowadzi przez dotychczasowy most. Trzeba tylko usprawnić ruch na dwóch skrzyżowaniach. Znacznie mniejszym kosztem finansowym, bez żadnych kosztów społecznych i przyrodniczych. [2020-05-25 17:47]

robroy

może by tak jak w Egipcie-autostrada przez miasto,a most nad domkami? [2020-05-25 18:18]

krisd

Cytata znaleziony na fejsie: "Ziemia Sochaczewska numer 2, wydanie z roku 1990. Wywiad z Cyprianem Kacprzyckim - koordynatorem budowy Sochaczewskiego szpitala zaczyna się cytatem: "Gdy wjechaliśmy tu pierwszy raz ludzie kładli się pod gąsienicami spychaczy. Nie sposób było wejść na tereny wykupione pod budowę szpitala". Wygląda na to, że historia się powtarza i wnuki tych, którzy wówczas protestowali przeciwko rozwojowi naszego miasta znów będą musieli przypinać się do maszyn wjeżdżających na budowę mostu. Nic się nie zmieniło przez 30 lat :( Pytanie tylko o motywację protestujących wtedy i teraz. Czy nie była to zwykła prywata? Komu tak na serio może przeszkadzać szpital/most? W jednym i drugim przypadku są to osoby mieszkające w bezpośrednim sąsiedztwie..." Niestety taka nasza polska mentalność. Opór przeciwko wszystkiemu co nowe. Dostrzegamy tylko czubek własnego nosa. Nie ważne, że ludzie z Gawłowa, Karwowa, Rozlazłowa, Kuznocina codziennie muszą stać w korkach przejżdżając przez jedyny most w mieście. Najważniejsze aby na mojej ulicy (Staszica, 600-lecia) broń boże nie zwiekszył się ruch... [2020-05-25 18:58]

SirWasted

@krisd przy projekcie za takie pieniądze wypadałoby zrobić zdecydowanie więcej konsultacji/badań/analiz niż zostało to do tej pory zrobione... bo tak naprawdę to jakie opcje oprócz budowy nowego mostu zostały przedstawione? czy skrzyzowania Warszawska-Staszica-Traugutta nie byłaby wystarczajaca? a jesli nie to dlaczego? przecież, według mnie, ten ruch od nowego mostu wróci z powrotem do centrum korkując z drugiej strony Staszica lub 600lecia... Polska ma już Misia w postaci CPK a Sochaczew bedzie miał w postaci mostu.... [2020-05-25 19:48]

tmadej

Wystarczyło, że starostwo dało firmie z Rzeszowa pełnomocnictwo na zasadzie ,,róbta co chceta" na projektowanie nowego mostu i same ,,korzyści" : - starostwo nie musi już remontować mostu w Chodakowie ani w Kozłowie Biskupim, - miasto nie musi poprawiać organizacji ruchu na żadnym ze skrzyżowań, ani budować drogi północ-południe, - marszałek z miastem nie muszą remontować Al. 600-Lecia, w tym fatalnego skrzyżowania z kolejką na Kistkach, - nikt nie musi dbać o poprawę stanu środowiska w mieście, bo według tych z Rzeszowa nowy most tego cudu dokona, - nie trzeba już zabiegać o rozwój miasta i nowe miejsca pracy, bo sam nowy most to ,,szansa na rozwój urbanistyczny", - za ,,nędzne" półtora miliona publicznych składkowych pieniędzy przez długi czas projektowania nowego mostu ludziska będą się tym podniecać nie żądając od odpowiedzialnych samorządów wykonywania innych powinności. -Można się nie przejmować tym, że CPK chce ,,rozjechać" miasto swoimi inwestycjami - kolejową i drogową, [2020-05-27 11:23]

robbo2k

Propozycję udroznienia pl. Kościuszki poprzez likwidacje przejsc nazwałbym PRLowskim kultem samochodu. Miasto zamiast myslec robi smietnik drogowy. Most w planowanym miejscu może powostać jako pieszo-rowerowy a nawet z lekkim transportem zbiorowym w postaci minibusów elektrycznych. Obecnie jest za duzo samochodów w ruchu wewnatrzmiejskim i wiecej ich nie potrzeba. Ale to trzeba myslec.... o co oni wladzy powiatowej ani miejskiej nie posadzam bo ta przeciez w zyciu cywlizowanego miasta nie widziala a parkikingi urzedasow pokazuja iz transport publiczny widzieli w TV [2020-05-27 12:00]

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze Internautów.

Czytaj więcej






e-Sochaczew Top 5

Sprawy urzędowo-administracyjne1

Kawiarnia ,,Przystań" już otwarta

Sprawy urzędowo-administracyjne

Znamy wyniki testów na koronawirusa zakonników z Niepokalanowa

Sprawy urzędowo-administracyjne

Koronawirus w Sochaczewie - COVID-19 w powiecie nie odpuszcza

Interwencje i pomoc

Boisko przy SP nr 2 - śmieci i brud

Partie polityczne1

Andrzej Duda ułaskawił pedofila

Portal Społeczności Sochaczewa 2000 - 2020 cmc