Plusy i minusy pomagania dzieciom - wspólne odrabianie pracy domowej.

/ 2 zdjęć
Zdjęcia i foto: Plusy i minusy pomagania dzieciom - wspólne odrabianie pracy domowej. Edukacja sochaczew

Odrabianie lekcji to obowiązek, za którym większość uczniów, mówiąc delikatnie, zwyczajnie nie przepada. Wielu rodziców ma wrażenie, że dzieci, zwłaszcza młodsze, siedzą nad nimi godzinami, a nawet zasypiają nad otwartym zeszytem.

By wszystko poszło szybciej i sprawniej, pomagają więc swoim pociechom w co trudniejszych zadaniach, a niekiedy wręcz je wyręczają. Tylko czy na pewno to, co robią w dobrej wierze, w końcowym efekcie jest korzystne dla dziecka?

Plusy pomagania dziecku w lekcjach

Dzieci, które są na początku swojej szkolnej ścieżki edukacyjnej, zazwyczaj potrzebują pomocy w lekcjach. Dla nich szkoła, nauka czytania i pisania jest czymś zupełnie nowym i trzeba czasu, a także wydatnej pomocy rodzica, by pierwszoklasista wdrożył się w szkolne obowiązki i nauczył odrabiać lekcje. Pomocy w odrabianiu lekcji często jednak oczekują również uczniowie starszych klas szkoły podstawowej. I wielu z nich ją dostaje. Zapewne dla większości rodziców największym plusem tego, że pomagają córce lub synowi w lekcjach, będzie oszczędność czasu. Godziny, które pociecha spędziłaby nad rozwiązywaniem zadań z matematyki czy na pisaniu wypracowania, spędzi dzięki tej pomocy w inny sposób. W zeszycie nie będzie błędów, poprawek czy skreśleń, praca domowa napisana pod kierunkiem rodzica (niekiedy nawet jego ręką) być może uzyska lepszą ocenę, niż ta pisana samodzielnie. Niepotrzebną intencją rodzica (lub innych pomagających w lekcjach) jest to, aby praca domowa wyglądała jak najlepiej, oraz tak jakby była zrobiona wyłącznie przez dziecko. Mam często wrażenie, że osoby wspierające dziecko w lekcjach chcą ukryć swoją rolę i obecność. I na tym właśnie polega problem. Wiele dzieci niewątpliwie wymaga pomocy w odrabianiu lekcji, choćby w organizacji czasu i miejsca, oraz na pierwszych etapach edukacji. Są też dzieci, które zupełnie nie poradzą sobie same z odrobieniem pracy domowej i pomoc im jest konieczna. Wspólne odrabianie lekcji może też być miłym, lubianym i stałym elementem życia rodzinnego. Natomiast pomoc rodziców w lekcjach musi być nastawiona wyłącznie na:

·         wdrażanie dziecka do samodzielności i odpowiedzialności, 

·         wyrobienia nawyku i umiejętności nauki w domu,

·         okazaniu dziecku wsparcia rodzicielskiego,

·         pomoc w ewentualnych trudnościach dziecka (a nie na sam rezultat),

·         monitorowaniu ewentualnych problemów. 

Jeśli będziecie o tym pamiętać w trakcie pracy z dzieckiem, wasze działania będą potrzebne i wskazane.

 

Dlaczego nie warto wyręczać dziecka w lekcjach?

Nauczyciele i psychologowie ostrzegają jednak, że stałe pomaganie w lekcjach dziecku, które mogłoby je już samo odrobić, ale woli wyręczyć się rodzicami, przynosi bardzo dużo szkody. Zadawane lekcje mają pomóc w zrozumieniu i utrwaleniu wiedzy, niezbędnej, by zaliczyć sprawdzian.

Dziecko, które odrabia lekcje bez niczyjej pomocy, musi samo dojść do rozwiązania, nieraz popełniając błędy: w ten sposób lepiej przyswaja materiał przerabiany na lekcjach.

Odrabianie lekcji ma nauczyć je samodzielnie pracować, ale jest też jednym z kroków na drodze do poczucia samokontroli, wiary we własne możliwości. Nie liczy się samo odrobienie zadań, ale też pamiętanie o pracy domowej, zaplanowanie na nią czasu, słowem – postawienie przed sobą konkretnego celu, a następnie konsekwencja w jego realizacji.

Dziecko, któremu rodzice stale pomagają w lekcjach, nie uczy się bycia samodzielnym, nie jest też za te lekcje odpowiedzialne, trudno więc oczekiwać, że będzie odpowiedzialne również w innych dziedzinach życia (np. że będzie pamiętało o wyjściu z psem).

Nic się przecież nie stanie, jeśli kilka razy zapomni o pracy domowej lub odrobi ją źle: dzięki temu, że będzie musiało zmierzyć się z konsekwencjami, nauczy się dbać o swoje sprawy i porządnie wykonywać obowiązki.

·         Nie nastawiajcie się na samo odrobienie i zaliczenie pracy oraz otrzymanie dobrej oceny (bo i tak powinna być wtedy podzielona na pół).

·         Celem pracy domowej jest powtórzenie, utrwalanie i rozszerzanie wiedzy oraz uczenie się rozwiązywania problemów (jak i samego rozumienia zadań). 

·         Ważny jest sam proces. Uczymy się uczyć!

·         Należy pomagać i wspierać dziecko w aspektach które są dla niego trudne, ale nie wyręczać go.

·         Przy odrabianiu lekcji, wbrew pozorom nie jest wcale korzystne, aby być ekspertem w danej dziedzinie. Przeciwnie, najlepiej kiedy rodzic uczy się razem z dzieckiem i napotyka podobne problemy, które wspólnie pokonujecie (pogłębiając też wzajemne relacje). Natomiast w tych aspektach, w których dziecko radzi sobie dobrze, trzeba wycofać się z nadzoru i pomocy i w ten sposób pozwolić mu wzmacniać te umiejętności. Nie zapominajcie o pochwałach!


 



0
Oceń
(0 głosów)

 

Opinie i komentarze użytkowników (0)

skomentuj ten artykuł

e-Sochaczew.pl poleca filmy