Po prostu dbamy o miasto

Aleja 600-lecia 90. Pod tym samym adresem funkcjonują trzy miejskie jednostki - Zakład Komunikacji Miejskiej, Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej i Zakład Gospodarki Mieszkaniowej. Panują letnie upały, więc z dyrektorem Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej Tomaszem Myślińskim spotykamy się około godziny 9.00 rano, kiedy jest jeszcze w miarę chłodno.

- Przypomnijmy, panie dyrektorze, czytelnikom, czym zajmuje się ZGM.

- No cóż, jak sama nazwa wskazuje jesteśmy zakładem gospodarki mieszkaniowej, więc w pierwszym rzędzie do naszych obowiązków należy administrowanie zasobami mieszkaniowymi Gminy Miasta Sochaczew. Do naszych obowiązków należy również wynajmowanie powierzchni reklamowych i  co chyba oczywiste, utrzymanie posiadanych budynków i lokali w należytym stanie technicznym. Oprócz, że tak powiem obowiązków wynikających z nazwy, mamy również Dział Oczyszczania Miasta i Utrzymania Zieleni. Dba on o miejską zieleń oraz zajmuje się utrzymaniem w czystości chodników i placów na terenie miasta. I to zarówno w lecie, jak i zimie. Prowadzimy również Dział Windykacji, który monitoruje zaległości czynszowe i prowadzi postępowania sądowe i komornicze.

- Jaka jest aktualna sytuacja finansowa i stan prawny administrowanych przez Was mieszkań?

- ZGM zarządza 667 mieszkaniami. 107 z nich to w tej chwili lokale socjalne, czyli takie, które przyznawane są osobom, które wykazują dochód poniżej 351 zł na osobę. W tym wypadku umowy z najemcami podpisywane są na rok, a po tym czasie, jeśli sytuacja finansowa naszego lokatora nie uległa poprawie umowa jest przedłużana. Reszta, czyli 507, to mieszkania komunalne. Jest to umowa na czas nieokreślony w przypadku jednak gdy najemca zalega z opłatami przez okres dłuższy niż 3 miesiące naszym obowiązkiem jest wypowiedzenie takiej umowy i wszczęcie postępowania egzekucyjnego. Czekamy na mającą w niedługim czasie nastąpić zmianę ustawy, która zakłada iż osoby, które przekraczają odpowiedni próg zarobków i są w dobrej sytuacji finansowej nie będą mogły korzystać z zasobów komunalnych.

W tej chwili z ogólnej liczby 667 mieszkań aż 479 jest zadłużone, z czego 210 rodzin nie posiada tytułu prawnego. Miasto płaci dodatki mieszkaniowe 240 najemcom. Oznacza to w dużym uproszczeniu, że ratusz płaci za nich czynsz Długi mieszkańców wobec ZGM wynoszą ponad 2,5 mln

- Jakie możliwości mają mieszkańcy zadłużonych lokali, by pozbyć się długu?

- Zdajemy sobie sprawę, że sytuacja finansowa wielu z nich jest trudna, a pracę znaleźć jest ciężko, toteż proponujemy tym ludziom, którzy mają umowy najmu różne możliwości odrobienia zaległości. Mogą to być prace wykonywane na rzecz miasta, na przykład sprzątanie Niestety nasze propozycje pozostają najczęściej bez odpowiedzi. Jednak do tej pory z takiego programu skorzystało 15 osób, które odrobiły dług za kwotę 10.500 zł.

- Sięgnijmy trochę do kosztów. Ile kosztowało w ubiegłym roku sprzątanie ulic? Ile kosztuje nas utrzymanie zieleni miejskiej?

- ZGM otrzymuje ryczałt na te cele. Jest to kwota około miliona złotych w skali roku. Nasze zadania obejmują utrzymanie czystości terenów miasta jak również wywozu nieczystości z zasobów mieszkaniowych oraz ulicznych koszy jak również nasadzenia kwiatów i koszenie trawników oraz usuwanie dzikich wysypisk, których nie brakuje na terenie miasta. Ułatwia nam to zadanie sprzęt jak zamiatarka kosiarki ciągnikowe oraz wiele innych. Trudno odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ koszty są różne chociażby ze wzglądu na porę roku. Obecnie jesteśmy w pełni sezonu koszenia, jesienią borykamy się ze spadającymi liśćmi, które musimy jak najszybciej zebrać natomiast zima to dla nas szczególnie trudny okres, bo bez względu na porę dnia w przypadku intensywnych opadów śniegu musimy być do dyspozycji.

- Pod waszą opieką znajduje się również schronisko AZOREK. Wiemy, że działa w wynajętym obiekcie, a o jego lokalizację okoliczni mieszkańcy wiecznie toczą spory. Jaka jest przyszłość tego schroniska?

- Nic nie wskazuje w tej chwili na jakieś zagrożenia. W schronisku przebywa około 140 psów. Znajdują się w nim też boksy, które są wykorzystywane przez gminy Młodzieszyn, Sochaczew i Teresin, które spełniają w ten sposób swój ustawowy obowiązek i jednocześnie ponoszą część kosztów utrzymania schroniska. W jaki sposób swój obowiązek wobec zwierząt spełniają pozostałe gminy, niestety nie wiem, ale uważam, że również dla nich taka forma współpracy jak z wymienionymi wcześniej gminami byłaby zapewne najwygodniejsza i najtańsza. Funkcjonował kiedyś plan wspólnego dla wszystkich schroniska i uważam, że byłoby to najlepsze rozwiązanie. Jednak najważniejsze, że nasze miasto ma wspaniałe schronisko i dzięki pomocy ludzi i różnych instytucji ma się dobrze. Najlepszym tego dowodem jest fakt, iż nasza Pani Zyta została wybrana Sochaczewianinem Roku, co świadczy o aprobacie społeczeństwa i słuszności funkcjonowania schroniska dla miasta.

Nasza rozmowa dobiegła końca. W tym wypadku, brak sensacji to dobra wiadomość. Ulice miasta są czyste. Lokale administrowane przez ZGM w zasadzie wszystkie są wynajęte. Zieleń jest zadbana i dzięki temu pięknie rośnie. Można powiedzieć, że ZGM działa tak, jak powinien i spełnia swoje obowiązki, do których został powołany. I o to chodzi! Gdyby jeszcze nie te długi najemców

Piotr Gadziński Echo Powiatu

 

Aby zdawali sobie Państwo sprawę jakie sumy miasto wydatkuje na różne cele poprosiliśmy Wydział Infrastruktury Miejskiej i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Sochaczewie o garść informacji na ten temat. Oto co otrzymaliśmy:

Utrzymaniem zimowym dróg miejskich na zlecenie urzędu oprócz ZGM zajmuje się ZKM. Koszty są bardzo zróżnicowane w zależności od ilości opadów śniegu w danym sezonie zimowym. W roku 2011 wydatkowano 44 999,06 zł na zakup soli drogowej i 11 833,27 zł na odśnieżanie i posypywanie mieszanką piachu z solą. Dla porównania - w pierwszych 3 miesiącach roku 2012 na odśnieżanie wydano 45 167,09 zł.

Za czynsz dzierżawy terenu pod Schronisko w roku 2011 Miasto zapłaciło 54 400 zł. Poza tym w roku 2011 środki finansowe (poniesione przez Gminę Miasto Sochaczew i ZGM) przeznaczone na schronisko wydatkowano na:

- usługi weterynaryjne i wywóz nieczystości - 61 434,50 zł

- zużycie energii i materiałów - 22 287zł

- inne wydatki tj.: karma, opał, zakup sprzętu i remont 16 474,59 zł

 



0
Oceń
(0 głosów)

 

Opinie i komentarze użytkowników (0)

skomentuj ten artykuł

e-Sochaczew.pl poleca filmy