Podsumowanie IX ZZM i Rajdu

/ 7 zdjęć
Zdjęcia i foto: Podsumowanie IX ZZM i Rajdu Imprezy cykliczne sochaczew
+2

Niepodległa z „krzyżykiem” w tle.

 

Drugi weekend czerwca to już tradycyjnie czas spotkania miłośników pojazdów zabytkowych w Sochaczewie. Tegoroczny jubileusz, stulecia odzyskania niepodległości przez Polskę, doskonale wpisuję się w hasło przewodnie naszej imprezy – Bóg, Honor, Ojczyzna. Z drugiej strony czas płynie nieubłaganie…. i nasz „zloto-rajd” doczekał się już IX edycji („krzyżyka”).

Zaczynamy!

9 czerwca 2018 sobota. Po kilku miesiącach żmudnych przygotowań przyszedł ten dzień. Możemy zaczynać Zlot Zabytkowej Motoryzacji i Rajd im. Księcia Władysława Druckiego-Lubeckiego. Niestrudzeni komandorzy Mariusz „Mario” Orzeszek i Marcin Koper od rana krzątają się dopinając ostatnie szlify – organizują punkt rejestracji uczestników, przywożą niezbędne materiały. W tym roku początek imprezy odbywa się w Sochaczewie na parkingu przy Urzędzie Miasta/Urzędzie Skarbowym. Około 8 rano w pięknym porannym słońcu odbywa się odprawa w pełnym składzie aby podczas poszczególnych etapów rajdu nie było żadnych niespodzianek (imienne podziękowania przekazaliśmy już pomagającym kolegom wielokrotnie i na końcu na pewno też to uczynimy). Około 8:30 zjawiają się pierwsi uczestnicy więc chyba się uda. Plac szybko zapełnia się lśniącymi ikonami zabytkowej motoryzacji. Z minuty na minutę przybywa pojazdów i oficjalne otwarcie (kolejny rok uczestników wita Burmistrz Sochaczewa Pan Dariusz Dobrowolski) odbywa się przy zapełnionym już parkingu. 

Nasza impreza jak co roku ma swój unikalny charakter – chcący powalczyć o nagrody w konkurencjach sportowych mogą spróbować swoich sił w rajdzie. Osoby, które wolą spędzić czas na pogawędkach z innymi miłośnikami zabytków uczestniczą w zlocie i w kolumnie przemieszczają się na mety kolejnych etapów rajdu.

W tym roku Rajd im. Księcia Władysława Druckiego-Lubeckiego liczy około 70km, w tym 3 próby sportowe: PS1 – Entliczek Pentliczek po ulicach Sochaczewa, PS2 – przejazd na czas miedzy pachołkami na parkingu Starostwa, PS3 – to zarazem ostatni etap rajdu – jazda na regularność. Rejestruje się około 70 ekip z czego niemal połowa chce spróbować swoich sił w walce o Złoty Tłok – główne trofeum naszej imprezy. Itinerer jak co roku bogaty w pytania dotyczące ciekawych miejsc znajdujących się na trasie etapów.

Na liście wiele somochodów rodem z PRL. Fiaty (te Małe i Duże), Syreny, Polonezy, Warszawy oraz Żuki. Liczna grupa Mercedesów oraz mikro-carów. Nie zabrakło „aut dla ludu” w postaci Garbusów oraz VW T1. Perełką zlotu bez wątpienia był Oldsmobile z 1926r Piotra Funckowskiego, który zaliczył debiut po 10letnim remoncie właśnie na naszej imprezie. Wśród motocykli najliczniej prezentowane są Junaki, WFMki, Wsk’i, Shlki. Kilka ciężkich zaprzęgów z byłego ZSRR. Liczną grupę stanowili koledzy ze Skierniewic na MZtkach – Simsonach. Nie zabrakło ciężkich wojennych motorów z Niemiec – Zundapp KS600 oraz BMW R12. Rodzynkami były – Motobecane z 1950 roku oraz najpiękniejszy pośród polskich "ptaków" – Sokół 1000. Co cieszy najbardziej – wiele ekip to składy rodzinno-pokoleniowe, które widać połączyła wspólna pasja do zabytkowej motoryzacji.

Pierwsi uczestniczy starują do rajdu o 10:30 ale wcześniej muszą udać się na Plac Kościuszki by odnaleźć odpowiedzi na pierwsze pytania. Kłęby dymu, gang tłumików, w powietrzu biało-czarna szachownica i ruszyli. PS1 – Entliczek pentliczek po ulicach Sochczewa prowadzi zawile i podstępnie do PS2 na parkingu przy Starostwie Powiatowym. Tam czeka już próba na czas pomiędzy pachołkami. Wielu gapiów ogląda zabytkowe pojazdy w pełnej krasie a kierowcy nie żałując swoich maszyn wyciskają z nich wszystko co możliwe. Pisk opon, zapach palonej gumy, tumany dymu – to trzeba zobaczyć na żywo. Po zakończonym przejeździe czas na jazdę wg itinerera. Trzeba być uważnym aby nie pomylić trasy i znaleźć odpowiedź na wiele pytań dotyczących trasy. W Muzeum Kolei Wąskotorowej szukamy definicji „pasażerokilometra”, przy zakładach Boryszew (nowego sponsora strategicznego) pytanie dotyczące miejsca mordu polskich  radzieckich żołnierzy, we wsi Rokotów głowimy się co może kupić sołtys? Dalej krętymi, wąskimi drogami trafiamy do Mikołajewa – i tam pytania, które dostarczają najwięcej problemów – dokończenie maksymy znajdującej się na dzwonnicy pobliskiego kościoła oraz podanie odpowiedzi jakież resztki zabytkowych aut ukryte są obok trasy. Podstępna podwójna pętla wokół Szymanowa i Kaski. Tu kapliczka doskonale pasująca do rocznicy – ufundowana w pierwszy dzień Niepodległości. Przy tutejszym kościele trzy kolejne pytania. Koniec 1 pierwszego etapu umiejscowiony jest w Klasztorze Ojców Franciszkanów gdzie planujemy zwiedzanie Muzeum pojazdów papieskich, muzeum św. Maksymiliana Marii Kolbego oraz Bazyliki Najświętszej Maryi Panny Niepokalanej Wszechpośredniczki Łask. Jest czas na odpoczynek i pierwsze uwagi o rajdzie. W między czasie praca wre – wyniki pierwszego etapu skrzętnie i szybko zostają policzone i mamy jeszcze czas udać się na grób księcia Jana Druckiego-Lubeckiego – syna księcia Władysława, który ofiarował ziemię 

pod klasztor w Niepokalanowie.

Słońce pięknie grzeje a uczestnicy rajdu już palą się do drugiego etapu. Trasa przebiega uliczkami Teresina i tradycyjnie już kryje wiele pytań. Nie mogło zabraknąć przejazdu obok pałacu Druckich-Lubeckich i leśnym duktem nr 13 obok miejsca morderstwa naszego Partona Księcia Władysława.  Z niewiadomych przyczyn ochrona Bakomy (sponsora głównego) odpiera dzielnie najazd uczestników z „Leszkami za pazuchą”…. cóż każdy chce otrzymać cechę (pieczątkę) firmy. W tym czasie kolumna uczestników Zlotu przemieszcza się na plac rekreacyjny w Teresinie, gdzie jak zawsze gościnne władze tutejszej Gminy przygotowały piknik dla mieszkańców. Dla nas to miejsce na obiad i koniec drugiego etapu rajdu. Mamy okazję aby w pięknej leśnej scenerii wypocząć w cieniu. Oficjalnego otwarcia tej części imprezy dokonuje Wójt Teresina Pan Marek Olechowski wraz z v-ce Wójtem Panem Markiem Jaworskim. Główną atrakcją jest  konkurs elegancji, prowadzony przez niezastąpionego Piotra Gadzińskiego Redaktora sochaczew24.info. Nowa atrakcyjna formuła przyciąga wielu gapiów –  pierwszy raz podczas konkursu elegancji można zobaczyć pojazdy w ruchu. Właściciele zabytkowych automobili chętnie opowiadają o swoich „sreberkach” próbując zaskarbić sobie jak największą liczbę publiczności. Zwycięzca może być tylko jeden – w tej edycji Nagrodę Publiczności uzyskuje Pani Agnieszka Jabłczyńska właścicielka Volkswagena T1 "Bulik".


Po dłuższym odpoczynku start 3 etapu  - jazda na regularność. Zawodnicy ruszają co minutę aby dokładnie co do sekundy dotrzeć do Dworu Strzyżew


Właściciele jak zawsze witają nas szeroko otwartymi rękoma i przygotowują pyszny, słodki poczęstunek oraz napoje dla wszystkich uczestników zlotu i rajdu. Pierwsze ekipy docierają pod bramę Dworu. Mario i Marcin dzielnie rachują aby obliczyć czas przejazdu poszczególnych uczestników. Kiedy wszyscy dotarli na metę i znaleźli dogodne dla siebie miejsce parkingowe przyszedł czas na zasłużony odpoczynek. Da się wyczuć panujące napięcie. Kto w tym roku wyjedzie ze Złotym Tłokiem? Kto zgarnie nagrody sponsorów? A jest ich wiele i z roku na rok coraz to wartościowsze. Za kulisami liczenie punktów, sumowanie pytań przygotowanie do ceremonii zakończenia. W sali balowej Dworu wrze. Emocje sięgają zenitu. My już wiemy kto….. W ceremonii rozdania nagród i uhonorowania zwycięzców Rajdu i wszystkich uczestników Zlotu pomagają licznie przybyli sponsorzy: Pan Marek Kwiatkowski z Bakomy,  Pan Stanisław Bogdański z PROMYKa oraz Pan Roman Grzegorowski z AST.


Złoty Tłok od sponsora Głównego firmy Bakoma za zwycięstwo w generalce przypada rodzinnemu zespołowi Piotr Lauk kierowca, Kacper Lauk pilot startujących z nr. 3 Polonezem z 1980r, dodatkowo wygrani otrzymują nagrodę sponsora strategicznego Ośrodka kształcenia kierowców PROMYK Stanisław Bogdański – kurs na prawo jazdy kat. B. Za zajęcie pierwszego miejsca w kategorii PRE65 nagrodę sponsora Stanisława Bogdańskiego  – kurs na prawo jazdy kat. B otrzymał Pan Wiktor Miedziński startujący z nr. 37 Warszawą z 1974r. Za zajęcie pierwszego miejsca w kategorii Motocykle nagrodę sponsora strategicznego firmy AST– komplet kluczy otrzymał Pan Jacek Ciesielski startujący z nr. 51 na motocyklu Sokół 1000 z 1938r.

Każdy zarejestrowany uczestnik zostaje również hojnie obdarowany – otrzymuje torbę gadżetów zlotowych (kubek, podkładka pod myszkę, koszulkę) ile tylko uniesie jogurtów od Bakomy, butelki Borygo i tableki do przygotowania płynu do spryskiwaczy od sponsora strategicznego firmy Boryszew, gadżety od Miasta Sochaczew.

Czy to koniec? Prawie. Jeszcze nawiązanie do naszych planów wszak za rok nasz pierwszy okrągły jubileusz. Będzie znów bogato. W planach bal komandorski najchętniej w Pałacu Druckich-Lubeckich ale czas pokaże czy uda się zdobyć pozwolenie od obecnych zarządców. Cieszy nas, że tak wiele osób wyraziło zainteresowanie właśnie taką formą zakończenia imprezy. A teraz czas na integrację przy ognisku i biesiadzie po harcersku do rana snując opowieści nie tylko o zabytkach dziękujemy wszystkim przybyłym na nasz Zlot i Rajd osobom. To dla nas zaszczyt móc gościć Was i wasze piękne zabytki. Dziękujemy za każdy gest i dobre słowo, które utwierdza nas, że idziemy w dobrym kierunku.

Musimy również wspomnieć o tych, bez których nie byłoby naszej imprezy – SPONSORACH. Wszak to ich szczodrość i wiara w nasz pomysł daje nam możliwości przygotowywać dla Państwa coraz to lepsze imprezy. Dziękujemy wszystkim razem i każdemu z osobna. Tym największym i tym mniejszym. Tym stałym, którzy są z nami już kilku edycji jak i tym nowym, debiutantom. 

Sponsorami byli:

Sponsor Główny: Bakoma Sp. z o.o.

Sponsorzy strategiczni:

Prywatny Ośrodek Kształcenia Kierowców PROMYK Stanisław Bogdański

Miropasz Zakład Produkcji Rolnej

AST Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów

Boryszew S.A. Oddział Boryszew ERG w Sochaczewie producent płynów do chłodnic BORYGO

 

Sponsorzy:

Transwit Przedsiębiorstwo Usługowe

Dariusz Pietrzak

Moto3 Krasuski Matusiak Sp.j.

Lakiery Mirosław Czarnocki

Mechanika, Diagnostyka,Serwis opon Grażyna Przydatek

Sklep Rowerowy BikeBit

SKLEP Auto-Części Cylke

OSCAR Zakład Naprawy Karoserii, Pomoc Drogowa

Hotel Chopin Spa&Wellness

PHU WULKAN Zbigniew i Marcin Krawczak

Elektrocar

Wulkanizacja PHU KLIMEX Jarosław Klimczak



Serdecznie dziękujemy naszym kolegom Józkowi, Krzysztofowi oraz Bogdanowi i Darkowi za pomoc przy organizacji przejazdów oraz prób sprawnościowych.
















Serdecznie dziękujemy Ojcom Franciszkanom za możliwość zwiedzenia terenu Klasztorengo oraz muzeów św. Maksymiliana Marii Kolbego oraz Pojazdów Papieskich w szczególności Ojcowi Maksymilianowi za opiekę nad nami.  Kłaniamy się Najświętszej Maryi Pannie Niepokalanej Wszechpośredniczce Łask za to że mogliśmy się znów spotkać na "drodze" a w szczególności, że możemy w tym roku świętować 100-lecie Niepodległości naszej Ojczyzny. Tu należy zacytować słowa C.K. Norwida: "Ojczyzna - to wielki zbiorowy obowiązek".

Do zobaczenia za rok podczas X edycji Zlotu Zabytkowej Motoryzacji i Rajdu im. Księcia Władysława Druckiego-Lubeckiego. „Perpetuum mobiles” – wieczne pojazdy – być może to będzie oficjalna nazwa naszej imprezy w przyszłości….. 

pozdrawiamy Marcin i Mariusz 

 



0
Oceń
(0 głosów)

 

Autor tego artykułu: Zlot Zabytkowej Motoryzacji - Automobilklub Polski wyłączył możliwość komentowania.

e-Sochaczew.pl poleca filmy