Pomnik czy fontanna - SONDA

/ 28 komentarzy / 2 zdjęć
Zdjęcia i foto: Pomnik czy fontanna - SONDA Nieruchomości sochaczew

Pozbawiony kontekstu pomysł budowy pomnika obrońców Sochaczewa nie może budzić sprzeciwu, tym bardziej, że utrwalać ma pamięć tak wybitnych żołnierzy, jak majora Feliksa Kozubowskiego, porucznika Andrzeja Doroszewskiego oraz sierżanta Józefa Skórki. Wątpliwości powstają jednak, gdy pomysłowi temu przyjrzymy się we właściwym mu kontekście miejsca i czasu.

 

Burmistrz Piotr Osiecki pod koniec kwietnia br. zwrócił się do właścicieli nieruchomości, firm i instytucji zlokalizowanych przy placu Armii Ludowej z pismem, w którym szczegółowo uzasadnia potrzebę budowy POMNIKA OBROŃCÓW SOCHACZEWA w centralnym punkcie wspomnianego, a przebudowanego obecnie placu.

Jak pisze burmistrz, idea postawienia takiego pomnika zrodziła się przede wszystkim w związku ze zbliżającą się 75. rocznicą wybuchu II wojny światowej, a wraz z nią rocznicą obrony Sochaczewa we wrześniu 1939 r. Podłożem podjęcia pomnikowej inicjatywy ma być zaś współpraca między ratuszem a Muzealną Grupą Rekonstrukcji Historycznej im. II/18 pp, która, tak się składa, w konkursie organizowanym przez tygodnik samorządowy uzyskała właśnie tytuł „Sochaczewianina Roku 2013”.

Budowa pomnika to jednak nie wszystko. Burmistrz planuje też zmianę nazwy ulicy Armii Ludowej na ulicę Stanisława Janickiego, zmarłego w tym roku żołnierza AK i Honorowego Obywatela Sochaczewa, oraz zmianę nazwy placu Armii Ludowej na plac Obrońców Sochaczewa. I tak jak potrzeba upamiętnienia nazwą ulicy zasłużonego dla naszego miasta w czasie wojny bohatera Janickiego raczej nie budzi wątpliwości, tak zmiana nazwy placu w tak oczywisty sposób już słuszna nie jest.  Podobnie jak koncepcja budowy pomnika.

Dlaczego? Spróbujmy wątpliwości wypunktować:

- po pierwsze, Sochaczew ma już pomnik swoich obrońców z września 1939 r. I to wyjątkowo okazały. Przecież Muzeum Ziemi Sochaczewskiej i Pola Bitwy nad Bzurą jest zgodnie z koncepcją założenia pomnikiem właśnie, o czym informuje dostatecznie dobitnie napis na budynku;

- po drugie, że powtórzymy prosty argument przytoczony przez naszych czytelników: Czy żołnierze Armii Ludowej nie walczyli w obronie naszego miasta?

- po trzecie, koszty. Czy w związku z punktem pierwszym i drugim, stawianie pomnika nie jest pozbawionym wystarczającego uzasadnienia wydatkiem? Chyba że burmistrz i Muzealna Grupa Rekonstrukcji planują publiczną zbiórkę pieniędzy na ten cel, polegając wyłącznie na dobrowolności, a omijając z daleka budżet naszego miasta;

- po czwarte, koszty właścicieli okolicznych nieruchomości, tudzież firm prowadzących tu działalność. Pomijając biurokratyczny, czasochłonny kłopot związany ze zmianą adresu we wszelkiej dokumentacji, to wszystko po prostu kosztuje. Właściciel jednego z podmiotów gospodarczych, oburzony pomysłem władz miasta, powiedział, że zmiana nazwy placu kosztować go będzie około 800 – 1000 zł.

Są jeszcze wątpliwości bardziej szczegółowe, ale podnoszone przez mieszkańców. Jak na przykład ta związana z samym projektem planowanego pomnika, którego głównym motywem ma być odlany z mosiądzu orzeł. Zdaniem blogera e-Sochaczew.pl Andrzeja Gąsiorowskiego sięgnięcie po raz kolejny po nadmiernie wyeksploatowany ostatnio symbol w kontekście Sochaczewa zupełnie nic nie znaczy i że jeśli już, lepiej na niewielki pomnik „przenieść” jedną ze scen bitewnych, która faktycznie by coś upamiętniała. Są jeszcze wątpliwości natury, nazwijmy je, politycznej, wszak Grupie Muzealnej przewodzi radny miejski ze sprzyjającej burmistrzowi koalicji, co odsłaniać może zupełnie inną kategorię motywów.

Jednak skupiając się wyłącznie na tych podstawowych, mamy wystarczająco powodów, by zapytać, czy Państwa zdaniem potrzebny jest Sochaczewowi kolejny pomnik obrońców Sochaczewa, czy może jednak racjonalniejsze będzie poprzestanie na pierwotnej koncepcji ozdobienia przebudowanego placu Armii Ludowej wyłącznie fontanną, która na pewno przyciągać będzie mieszkańców do poszukania choć chwilki wytchnienia na zielonym skwerze otoczonym parkingiem.

 

figa

 

Pomnik czy fontanna? - SONDA

  • Pomnik
    14.29%

  • Fontanna
    83.33%

  • Obojętnie
    2.38%







4.2
Oceń
(5 głosów)

 

Opinie i komentarze użytkowników (28)

Reage77Reage77
0
A może zamiast fontanny, tęcza?
Nie tak kosztowna jak fontanna, nie wymaga ciągłej konserwacji, a że nieraz się spali. Cóż niektórych stać pewnie na jej odbudowanie.

To oczywiście żart!
(2014-05-15 11:39)
Reage77Reage77
0
W przypadku zamieszczania mojej wypowiedzi w gazecie e-sochaczew proszę o cytowanie całości tekstu za co z góry dziękuję. To tak na wszelki wypadek, zęby ktoś tego poważnie nie potraktował.
(2014-05-15 11:43)
Reage77Reage77
0
Oczywiście nie "zęby " tylko "żeby" - nie było.
(2014-05-15 11:47)
IrekisIrekis
0


Kiedyś była tam taka fontanna z piłeczkami było super.  Ja jestem za fontanną!!!!



(2014-05-15 12:13)
figafiga
0
Z piłeczkami? Proszę o przybliżenie... (2014-05-15 14:12)
MasłowskiMasłowski
0
W to miejsce na skwerze wpisuje się jedynie fontanna ewentualnie klomb kwiatów. W Sochaczewie jest wiele pomników pamięci. Na jednych składa się wieńce i kwiaty , a inne są opuszczone i zapomniane gdyż stawiane były w PRL-u. Szkoda, że władze miasta nie przeprowadziły w tej sprawie konsultacji społecznych nie ujawniły wizualizacji przyszłego pomnika. Jestem przekonany, że wówczas pojawiłoby się szereg ciekawych pomysłów. A przecież można połączyć elementy fontanny z pomnikiem. Wystarczy duża tafla szkła z metalem lub granitem lub innym materiałem z wyrytą inskrypcją. Wypływająca woda plus szkło, do tego sterowane oświetlenie ledowe rgb i już jest ciekawie. Można to zrealizować bez stawiania monumentów, tablic, głazów etc.  (2014-05-15 14:23)
medika_amedika_a
0
nawet nie trzeba się zastanawiać - Sochaczew to tak szare miasto ,że kolejna  fontanna doda  mu uroku  i estetyki  ja pamiętam czas kiedy przed budynkiem  była fontanna i pływały śliczne  kolorowe rybki ... ale jednocześnie wracam do dyskusji ,że na budynku dworca brakuje zwykłego zegara - może firma  wykona fontannę  a burmistrz  zafunduje zwykłym szarakom dojeżdżającym do pracy pociągami,  zegar !
(2014-05-15 15:53)
IrekisIrekis
0


To była taka fontanna, która miała metalowe prowadnice dla piłeczek
pingpongowych i woda wprowadzała je w ruch tak, że było, na co popatrzeć, gdy pędziły
tym metalowym torem.



Ale teraz w dobie nowych technologii dobre by było światło i
fontanna raczej skromna, ale nowoczesna i dobrze by było, aby woda szemrała jak
na wodospadzie to by był istny raj dla zakochanych w majowe gorące wieczory,
koniecznie obok kawiarenka.



Ale mam marzenia co ?



(2014-05-15 16:50)
trycjatrycja
0
Marzymy? To mnie się marzy taka fontanna, ale nie nowoczesna, z podświetleniem ledowym, tylko klasyczna, staromodna, z ciekawym detalem, wykończeniem, z delikatnymi łukami wody, z murkiem wokoło, na którym można przysiąść. Taka leniwa "przelewajka", która w lato ochłodę przyniesie ;)
(2014-05-15 21:29)
taktak
0
  Dosłownie niemal w tym miejscu, gdzie ma stanąć ów pomnik czy fontanna, hitlerowcy dokonali pokazowej egzekucji ,przez powieszenie, młodego człowieka. ale to nie był Obrońca Sochaczewa we wrześniu 39 roku. Na pewno wszyscy o tym pamiętają i to bez pomnika....? (2014-05-15 21:47)
JazlowiakJazlowiak
0
" Pozbawiony kontekstu pomysł budowy pomnika obrońców Sochaczewa" - o jaki kontekst chodzi? (2014-05-15 22:16)
karol997karol997
0
Bardzo podoba mi się pomysł Trycji i jestem za takim wyglądem tego miejsca bez wycinki tych drzew...

Karol
(2014-05-16 00:13)
GąsiorGąsior
0
Chodzi o taki kontekst, Paweł, że jak postawisz milion któregoś brzydkiego orła w dowolnym miejscu, to nikt nie będzie wiedział, o co chodzi. A fontannę zrozumie każdy. To znaczy prawie każdy. Podobnie jak kontekst.  (2014-05-16 00:20)
JazlowiakJazlowiak
0
A gdzie stoi ten milion orłów poświęconych walkom 1939 roku w Sochaczewie? Co to za retoryka? Jeden na cmentarzu w Trojanowie na pomniku, ołtarz boczny w kościele, chyba motyw orła na tablicy poległych na kościele i gdzie jeszcze? Namawiam do odwiedzenia miejscowości we Francji, tam można zrozumieć jak ważne jest budowanie lokalnej społeczności poprzez dumę ze swoich tradycji.  (2014-05-16 09:19)
kovalkoval
0
Pewnie i tak stanie pomnik, będzie wiecznie zasr..brudzony przez gołębie i wszystko jak zawsze w Sochaczewie. To może być piękne miejsce. Swietny pomysł na sondę. Chciałbym tylko, żeby ktoś nas posłuchał... Przepraszam za brak optymizmu, ale czasem ręce opadają.
(2014-05-16 09:42)
emerytkaemerytka
0
wpis - koval - nic dodać, nic ująć, dołączam się do wypowiedzi - jestem za fontanną lub fajnym (zadbanym) klombem.
(2014-05-16 10:23)
kovalkoval
0
emerytka - jak postawią fontannę, to może spotkamy się na ławeczce :)
(2014-05-16 10:26)
kuc300kuc300
0
Proponowałbym obecnym władzą zadbać o pomniki już istniejące , o odświeżenie na nich napisów i umycie ich od czasu do czasu. (2014-05-16 11:43)
kovalkoval
0
masz rację, kuc. To nie sztuka postawić pomnik, ale pamiętać (2014-05-16 11:49)
margot45margot45
0
W temacie wątku - jestem zdecydowanie za fontanną!
A abstrahując od tematu, zgadzam się z Mediką - kiedy na budynku dworca będzie zegar?I jeszcze jedno - kiedy zegar na świeżo odremontowanych kramnicach zacznie pokazywać rzeczywistą godzinę? Od paru miesięcy, kiedykolwiek bym tamtędy przechodziła, na zegarze jest 17.45 :-)
Żeby nie było - w okolicach godziny 17.45 nigdy tamtędy nie przechodziłam, zawsze przed południem.

(2014-05-16 15:48)
robroyrobroy
0
mała,ręcznie poruszana karuzela dla dzieci,Tatuś powalczy z parkomatem a mamusia pokręci dzieckiem na krzesełku,można  położyć podłogę taką jak w kole fortuny,piórko wskaże -dziś parkujesz za darmo-kup mężowi piwo-kup dziecku loda-idź do fryzjera czupiradło, i pare takich innych
(2014-05-16 17:23)
emerytkaemerytka
0
koval - ok :-)  jak postawią ??? fontannę  przyniosę szampana
(2014-05-16 20:39)
kovalkoval
0
robroy, nie wiem, czemu kpisz. Nie ma u nas takich fajnych miejsc  dla np. rodziny. Lepiej, żeby ten Tatuś siedział przed tv, Mamusia w kuchni, a dzieci na facebooku? Byłoby super mieć możliwość wyjść z domu, pobyć w parku, koło fontanny, z dzieciakami i np. z emerytką :) Nie można kisnąć w domu, zamykać się przed ludźmi.
Pomniki są ważne, ale uważam, że trochę radości też nam się należy. Nie można żyć tylko patosem, często wymuszonym i powagą. Po kilku dniach pewnie mało kto przeczyta napis na tym pomniku i nie będzie w stanie powiedzieć co on upamiętnia. Kto chce, to się tym interesuje a kto nie chce, to i tak się go nie zmusi do refleksji. Poza tym wiem, że ludzie juz alergicznie reagują na samo słowo: pomnik :D
(2014-05-17 09:47)
robroyrobroy
0
do koval- ja się nie śmieję,żartem próbuję zwrócić uwagę na to o czym i ty myślisz,nastawiają figurek,pomników idąc przez miast co chwila czpki z głów albo głęboki skłon pełen uszanowania,moja propozycja (pół żartem,pół serio)pomogłaby rodzicom chodzącym z dziećmi po mieście na chwilę odpoczynku,kiedy berbeć znudzony ciąganiem go za rękę mógłby usiąść i pokręcić się trochę,pozdrawiam
(2014-05-17 10:45)
kovalkoval
0
ok robroy :) dziś mam chyba problem z czytaniem ze zrozumieniem. pozdrawiam
(2014-05-17 12:42)
fiołkafiołka
0
Ja oczywiście też wolę fontannę. Skoro jeden pomnik jest, na właściwym zresztą miejscu, to byłoby fajnie mieć zielony skwerek bez kontekstu, z całym szacunkiem, martyrologicznego.
(2014-05-17 14:16)
kolo6kolo6
0

Pan Masłowski ciekawą wypowiedz Pan zamieścił, jak zwykle między wersami "szpila dla miasta". Tego już się nawet czytać nie da. A ja bym chciał żeby Pan napisał monolog chwalący władze Miasta, bo już o tym co źle to naczytałem się. A w końcu starostwo z miastem chyba powinno dobrze żyć, dla nas, mieszkańców, wiec czekam z niecierpliwością. A co do fontanny to przecież możecie zrobić jako Powiat fontannę, macie tyle miejsc, czekam na fontannę, bo pomysł z łączeniem ze szkłem i podświetleniami jest świetny.


(2014-05-21 17:44)
zetskizetski
0
Moim zdaniem najlepszy pomysł kompromisowy, fontanna upamiętniająca poległych. (2015-09-30 14:09)

skomentuj ten artykuł

e-Sochaczew.pl poleca filmy