安i皻o Kina w υwiczu - Relacja z XVIII OCH! Film Festiwalu

Kolejna edycja 這wickiego „Och! Film Festiwal” za nami. „Kulturka” jak co roku reprezentowa豉 Sochaczew i czynnie uczestniczy豉 w tym, trwaj帷ym przez ca造 luty, 鈍i璚ie kina.

Do obejrzenia jego organizatorzy przygotowali a osiemna軼ie produkcji z r騜nych geograficznie stron 鈍iata i filmowych 鈍iatk闚. Mieli鄉y przyjemno嗆 obcowa z kinem bardziej oficjalnym (filmami z ram闚ki multipleks闚), ale r闚nie, a mo瞠 przede wszystkim, z tym ambitnym, off-owym i nierzadko nie豉twym w odbiorze. Wi瘯szo嗆 film闚 zosta豉 ju wcze郾iej doceniona na r騜nych festiwalach: od Cannes przez Sundance po, jak si mia這 okaza,...Oskarow Gal.

Opr鏂z ambitnego kina mogli鄉y r闚nie zanurzy si w produkcjach klasy D, E, czy nawet Z :) A wszystko to w ramach „Alter Och”, czyli Przegl康u Najgorszych Film闚 安iata. 

Nie samym kinem Och! 篡je!!!


Och! Nie by豚y Och!em gdyby nie pasjonuj帷e koncerty i imprezy mu towarzysz帷e. Tym razem na kameralnej scenie „Kina Feniks” wyst徙ili: Julia Pietrucha, Raz Dwa Trzy, Kinga G造k Quartet i Fisz Emade Tworzywo.

Dla wszystkich zainteresowanych: na stronie festiwalu mo積a nadal oddawa g這sy w plebiscycie na najciekawszy film i wydarzenie jemu towarzysz帷e. Wraz z organizatorami zapraszamy do zabawy pod linkiem:

http://lok.art.pl/plebiscyt-publicznosci-na-najlepszy-film-i-wydarzenie-towarzyszace-xviii-edycji-och-film-festiwalu/


Filmowa Ekstaza dos這wnie na wyci庵ni璚ie d這ni

Bardzo si cieszymy z tego, 瞠 festiwal, kt鏎y jest przystankiem obowi您kowym w rozk豉dzie jazdy ka盥ego szanuj帷ego si Kinomaniaka, jest dos這wnie na wyci庵ni璚ie d這ni. Nie trzeba jecha do Warszawy, Gdyni, czy Wroc豉wia, by obcowa z kinem najwy窺zych lot闚. Ciekaw jestem kiedy w Sochaczewie dostaniemy cho熲y namiastk takiego filmowego 鈍i皻a?!

Powy窺ze pytanie kieruj do w這darzy naszego miasta i os鏏 odpowiedzialnych za kultur. Przypominam jednocze郾ie, 瞠 w Sochaczewie mamy te prawdziwy Klub Filmowy, w kt鏎ym znajd schronienie wszyscy pasjonaci Kina przez wielkie „K”. Sochaczewski Klub Filmowy zaprasza na darmowe, co sobotnie, seanse do Ostoi 鈍. Dominika.

A tak zupe軟ie na deser.. „Kulturka” postanowi豉 przedstawi Wam recenzje kilku wybranych, najciekawszych naszym zdaniem, festiwalowych film闚. W majowym wydaniu naszego pisma przeczytacie relacj wzbogacon m. in. o recenzje oskarowego „Moonlight” czy „Lion. Droga do domu”, a tak瞠 wywiad z tw鏎cami festiwalu.


"A do piek豉", re. David Mackenzie (2016)

Obejrzany w ramach OCH! Film Festiwalu w υwiczu film Davida Mackenzie to niesamowita przypowie嗆 o Ameryce: tej starej i tej nowej. Ameryce rozkradanej przez banki i kompanie naftowe, ale te Ameryce, gdzie wolno嗆 jest dos這wnie na wyci庵ni璚ie r瘯i, a mo瞠 i... pistoletu.

Doskona貫 przestrzenie, wspania貫 zdj璚ia, genialna muzyka duetu Nick Cave - Warren Ellis i r闚nie dobre kreacje aktorskie Jeffa Bridgesa, Bena Fostera i Chrisa Pine'a. Za scenariusz filmu odpowiada Taylor Sheridan, tw鏎ca „Sicario” Dennisa Villeneuve'a. Film najpro軼iej mo積a podsumowa s這wami: Banksterzy i Gangsterzy na (bardzo) Dzikim Zachodzie. To po prostu trzeba prze篡. Jeden z najlepszych film闚 2016 roku, bez dw鏂h zda.


Paterson”, re. Jim Jarmush (2016)


Jim Jarmush w ubieg造m roku by dla swoich fan闚 nadzwyczaj hojny. Po 鈍ietnym dokumentalnym filmie o The Stooges („Gimme Danger”) „Poeta szaro軼i” tym razem wraca do filmu fabularnego.
„Paterson” nawi您uje do wczesnych dzie mistrza, takich jak „Inaczej ni w Raju”, czy „Nieustaj帷e Wakacje”. Ta poetyka codzienno軼i, „nicniedziania si” hipnotyzuje, a cz這wiek ju od pierwszych takt闚 delikatnych, ambientowych d德i瘯闚 SQ鄄L (zesp馧, kt鏎y tworz Carter Logan, Shane Stoneback i sam Jim Jarmush, przyp. Red.) wpada w przyjemny trans. Ukazane w filmie codzienne rytua造 zdaj si by afirmacj prostego 篡cia, w kt鏎ym prawdziwym sensem jest samo 篡cie.

Tytu這wy bohater, kt鏎ego gra Adam Driver (nazwisko pasuje idealnie do roli) jest kierowc autobusu w miasteczku (uwaga!) Paterson. Jak wi瘯szo嗆 jego mieszka鎍闚 tutaj si urodzi, wychowa i sp璠zi najprawdopodobniej reszt swojego 篡cia. W przerwach mi璠zy prac pisze wiersze, kt鏎e zdaj si by niczym innym jak jego obserwacjami na temat 篡cia i pami皻nikiem z codzienno軼i. Kto powiedzia豚y: „Nuda”, ale w豉郾ie o to chodzi w obrazach Jarmusha, 瞠 na co dzie, p璠z帷 gdzie w tym rollercoasterze 篡cia, nie doceniamy prostych przyjemno軼i, nie zauwa瘸my sytuacji, kt鏎e dziej si obok nas. Tymczasem obcuj帷 z jego kinem mo瞠my zaton望 w tej, z pozoru, szarej rzeczywisto軼i, uwolni si od presji czasu, kariery, wygodnie rozsi捷 si w kinowym fotelu i ch這n望 ka盥 chwil, oddychaj帷 niczym podczas medytacji.FIlmy Jarmusha s takim w豉郾ie rodzajem medytacji, wyciszenia. Je郵i oczekujesz kina akcji, w kt鏎ym fabu豉 co chwile si zmienia, to odpu嗆 sobie ten film i id na kolejn szmir o komiksowych superbohaterach lub nowe „Gwiezdne Wojny” (Zemsta Shit闚, czy jeszcze co r闚nie poruszaj帷ego).

Warto zaznaczy, 瞠 utwory, kt鏎e zosta造 wykorzystane w filmie i kt鏎e te g這sem Drivera pe軟i w zasadzie rol narratora, s oryginalnymi utworami Rona Padgetta, ameryka雟kiego poety i eseisty. Du穎 tutaj nawi您a do poezji Bitnik闚. Pojawiaj si zreszt nazwiska: Williama Carlosa Williamsa, czy Allena Ginsberga. Film zdaje si by, podobnie jak wcze郾iejsze dzie這 Mistrza („Tylko Kochankowie Prze篡j”, przyp. Red.), pochwa陰 wszystkiego co stare, niemodne, „Retro” i „Vintage”. G堯wny bohater filmu nie ma „kom鏎ki”, laptopa, nie korzysta z internetu. Swoje utwory zapisuje w zeszycie („Notesie Tajemnic”), nie robi ich kopii. Swoj postaw zdaje si m闚i: Chwilo trwaj!

Bardzo ciekawie przedstawiaj si dialogi, kt鏎e s zawsze niezwykle wa積e w jarmushowskich obrazach. Szczeg鏊nie uj窸y mnie te prowadzone przez g堯wnego bohatera z w豉軼icielem baru, kt鏎y codziennie odwiedza po pracy. Proste historie, rozterki z pozoru prostych, a jednak skomplikowanych emocjonalnie ludzi, tak samo bawi, jak i wzruszaj. Nawet taki frazes, kt鏎y wypowiada zakochany bez wzajemno軼i amatorski aktor: „Bez mi這軼i nic nie ma sensu” jawi si jako prawda ostateczna.

Urzekaj帷 kreacj stworzy豉 ira雟ka aktorka, Golshifteh Farahani, kt鏎a gra dziewczyn Patersona, Laur (swoj drog Laura to imi bohaterki sonet闚 mi這snych Francesco Petrarki, przyp. Red.). Jej artystyczne pasje pokazuj, 瞠 czer i biel mog by kolorowe. I tak jest z filmami Jarmusha. Niewiele barw, ale tak wiele znacze. W „Patersonie” mamy r闚nie freudowski motyw sn闚. Bli幡i皻a, kt鏎a 郾i si Laurze, a potem r闚nie przewijaj si w codzienno軼i jej ch這paka s oznak przemijaj帷ych k這pot闚, trudno軼i i zmartwie. Sen cz瘰to zapowiada jakie dobre i zbli瘸j帷e si nowiny.

Ile jest na 鈍iecie takich miasteczek jak Paterson i ilu jest takich Driver闚 jak nasz bohater. Nie zauwa瘸my na co dzie owoc闚 pracy tak prostych zawod闚 jak: sprz徠aczka, sklepowy sprzedawca, czy w豉郾ie kierowca autobusu. A bez nich przecie 鈍iat by nie funkcjonowa nale篡cie. Lekarz nie m鏬豚y leczy, a poeta nie m鏬豚y napisa kolejnego wiersza.
W filmie padaj s這wa: „Czasem pusta strona oferuje najlepsz mo磧iwo嗆” i zdaj si by jego najlepszym podsumowaniem.

Po seansie z tym filmem a ma si ochot chwyci za pi鏎o i napisa jaki wiersz. I tak w豉郾ie zaraz zrobi. Co Wam r闚nie polecam.


Toni Erdman”, re. Maren Ade (2016)


Austriacko-niemiecko-rumu雟ka produkcja to jeden z najwi瘯szych wygranych ostatniego festiwalu w Cannes, a tak瞠 obraz nominowany do tegorocznego Oskara w kategorii „Najlepszy film nieangloj瞛yczny”. A o co w og鏊e tyle szumu?

Film si d逝go rozkr璚a, przez pierwsz godzin ci篹ko jest wkr璚i si, wgry潭 w jego klimat na dobre, bo czekaj帷 na kolejny wyg逝p Petera Simonscheka dostajemy raczej od jego tw鏎c闚 z li軼ia. Tak naprawd etykieta komedii jest przypi皻a nieco na wyrost, bo je郵i 鄉iech to w ogromnej mierze przez 透y, cho momentami sala p瘯a豉 nomen omen ze 鄉iechu, w tym ni瞠j podpisany.

Fabu造 streszcza nie b璠, ale jest to tak samo film o pr鏏ie naprawienia relacji i odszukania blisko軼i mi璠zy ojcem a c鏎k, traktat o staro軼i, ulotno軼i 篡cia, a nawet przemijaniu, co opowie嗆 o pr鏏ie odnalezienia samego siebie w korporacyjnym, plastikowym 鈍iatku, gdzie p璠 z jednego spotkania na drugie, kosztem w豉snego „ja”, odbiera prawdziw rado嗆 z 篡cia. We wsp馧czesnym pokoleniu 30-40- latk闚, japiszon闚, nie ma czasu na refleksj, a wreszcie prawdziw przyja潯 i mi這嗆. Oj, gorzka ta „komedia”...i bardzo dobrze.

Film obna瘸 meandra pracy w korporacji: brak w豉snego zdania, sztuczne relacje mi璠zyludzkie, w kt鏎ych nawet seks s逝篡 tylko do zaspokojenia swoich potrzeb, a tak瞠 couchingi, outsorcingi, feedbacki i inne „korporacyjne nowomowy”, kt鏎e wesz造, niestety, na trwa貫 do powszechnego j瞛yka. Ukazany jest 鈍iat „korpo”, w kt鏎ym nawet takie czynno軼i jak oddychanie s wyuczone pod obserwacj trener闚. To 鈍iat, w kt鏎ym mimo obcowania z lud幟i, cz這wiek pogr捫a si w coraz wi瘯szej samotno軼i.

G堯wny bohater filmu, czyli Winfried Conradi (w tej roli rewelacyjny niemiecki aktor i komik, Peter Simonischek) zadaje pytanie swojej c鏎ce (niesamowicie poruszaj帷a, wiarygodna i odwa積a w swej kreacji Sandra Huller): Czy jeste jeszcze cz這wiekiem?

Na to pytanie, zdaje si dzi瘯i zmy郵nej prowokacji swojego ojca, pr鏏uje odpowiedzie w dalszej cz窷ci filmu. Maski i szaty nak豉dane na ka盥ym kroku przez korpoludk闚 s zdj皻e (dos這wnie i w przeno郾i) na chwil w scenie, kt鏎a na pewno przejdzie do historia kina, o kt鏎ej jednak cicho sza (to trzeba zobaczy samemu)...

A wi璚 o co tyle ha豉su? Czy warto po鈍i璚i prawie 3trzy godziny czasu, by zobaczy podstarza貫go niemieckiego komika, kt鏎y wk豉da sztuczn szcz瘯? Z pewno軼i TAK! W ko鎍u film uwi鏚 Hollywood i samego Jacka Nicholsona. Nowa wersja dla Amerykan闚 (czyt. mniej wymagaj帷ej publiki, kt鏎a nie czuje europejskiego, specyficznego kina) wkr鏒ce! Ciekaw jestem jak m這da, 40 letnia re篡serka filmu, Maren Ade przeka瞠 swoj wizj w hollywoodzkiej wersji filmu, w kt鏎ej ma zagra niewidziany dawno na wielkim ekranie trzykrotny laureat Oskara? Czy surowo嗆 i wolne tempo, ale sprawiaj帷e, 瞠 film jest realistyczny niczym lustrzane odbicie rzeczywisto軼i, zostan zachowane, czy te re篡serka sama na這篡 mask i stworzy film-kalk lub co gorsza pe貫n fajerwerk闚 gniot? Czy osiemdziesi璚iolatek zagra swoj ostatni, kolejn wielk rol i po瞠gna si z filmowym 鈍iatem godnie, jak na mistrza przysta這? 

Na razie nie ma sensu odpowiada na te pytania. Warto jednak obejrze „Toni Erdmana” takim jakim jest, a wi璚 prawie trzygodzinnym obrazem o 篡ciu, mi這軼i i 鈍iecie, kt鏎y d捫y do „przeko販zingowania” wszystkiego i wszystkich na korporacyjn mod喚. Czy w 篡ciu nie chodzi o to, by by szcz窷liwym? A mo瞠 pieni康ze, awans spo貫czny, czy zawodowy s jednak wa積iejsze? „Jak zatrzyma chwile?” pyta si Winfried „alias” Toni Erdmann i z tym pytaniem pozostawiam Was samych.  


Lista film闚 przedstawionych w ramach XVIII OCH! Film Festiwal:


Powidoki

A do piek豉

Historia Marii

Ja, Daniel Blake

Lion. Droga do domu

Toni Erdmann

Jarocin. Po co wolno嗆

American honey

Dobrze si k豉mie w mi造m towarzystwie

S逝膨ca

Burn burn burn

Praktykant

Kamper

Honorowy obywatel

24 tygodnie

Soy nero

Paterson

Moonlight


Relacja i recenzje: ㄆkasz „Ch-Fu” Szewczyk

 

0
Oce
(0 g這s闚)

 

Opinie i komentarze u篡tkownik闚 (0)

skomentuj ten artyku

e-Sochaczew.pl poleca filmy