WIELKI TEST O PODATKACH – informacje szczegółowe

Zdjęcia i foto: WIELKI TEST O PODATKACH – informacje szczegółowe Sprawy urzędowo-administracyjne sochaczew

WSTĘP

Wielki Test o Podatkach. Fiskus od kuchni. ma być teleturniejem nadawanym na żywo na antenie telewizji publicznej (TVP1) oraz on-line w internecie. Termin testu to 20 kwietnia 2015 r. (poniedziałek) o godz. 20.25 (prime time). Czas trwania testu: 90 min. Wielki Test to projekt realizowany wspólnie przez Ministerstwo Finansów i Telewizję Publiczną.

Wielki test ma formułę edukacyjnego programu rozrywkowego będącego sposobem popularyzacji wiedzy o podatkach, w szczególności o roli podatków w naszym codziennym życiu - wiedzy przekazanej w formie zabawy z możliwością współuczestnictwa wszystkich widzów. Udział w teście ma rozwijać, inspirować i rozbudzać zainteresowanie widzów
w obszarach związanych z podatkami.

Test rozwiązują obecni w studio goście - osoby znaczące dla polskiego życia publicznego: artyści, dziennikarze, ekonomiści oraz sportowcy. Połączeni w pary walczą o prestiż – na zakończenie programu wyłaniana jest zwycięska para, która otrzymuje symboliczny czek z nagrodą pieniężną, którą przekazuje na wybraną organizację pożytku publicznego (np. fundację, koło studentów). Do rozwiązywania testu mogą też przystąpić widzowie. Każdy z nich może wypełnić test na stronie internetowej lub ściągając specjalnie stworzoną aplikację na urządzenia mobilne. Mogą jednocześnie przystąpić do walki o nagrodę pieniężną lub rozwiązywać test anonimowo (wg wyboru).

Podczas testu zadawanych jest ok. 30 pytań. Przewiduje się 4 rundy po 6 pytań oraz runda finałowa.

W ramach testu wykorzystane zostaną także dwa krótkie filmiki na temat Szarej strefy i  Podatków przygotowane w ramach projektu NBP „Spokojnie to tylko ekonomia”. Przygotowane zostały także wywiady z dziećmi, felieton „ciekawe podatki na świecie” oraz felieton z zakresu brania paragonów. O podatki będziemy też pytać obcokrajowców. Motywem przewodnim testu ma być wypełnianie PITu w wersji papierowej kontra elektronicznej oraz wspomnienia z tzw. pamiętnika urzędnika.

Testowi towarzyszą też elementy rozrywkowe, np. występ gwiazdy muzycznej, scenki kabaretowe.

Zakres działań informacyjnych towarzyszących testowi: zwiastuny zapowiadające test przed emisją; zapowiedzi w innych audycjach/programach TVP np. Świat się kręci, Wiadomości – w dniu testu, działania informacyjne na należących do TVP profilach Facebook. Oprócz tego MF przewiduje promocję testu na swoich stronach www, profilach społecznościwych, na stronach www jednostek resortowych (banery) oraz wysyłając komunikaty do mediów centralnych i lokalnych.

 

W ramach projektu została także uruchomiona strona internetowa www.wielkitestopodatkach.tvp.pl dostosowanej na urządzenia mobilne. Znajdują się na niej materiały video z udziałem Kierownictwa MF, filmiki, materiały o charakterze eksperckim oraz inne treści edukacyjne – które mamy nadzieje pomogą się przygotować do Wielkiego Testu o Podatkach. Po finale Wielkiego Testu w dniu 20 kwietnia  na stronie zostanie zamieszczony także test w formie VOD, zdjęcia i materiały ekstra z nagrania Wielkiego Testu. Będzie także możliwość rozwiązania testu (dla tych, którzy przegapią materiał w TVP) oraz zapoznania się z komentarzami do właściwych odpowiedzi.

 

Partnerem medialnym Wielkiego Testu o podatkach jest www.interia.pl. Patronami medialnymi Wielkiego Testu jest Super Express i RMF FM. 

Średnia oglądalność Wielkich Testów wynosi 2 mln.

Cel


Celem programu jest pomoc obywatelom w zrozumieniu, że podatki stanowią nieodłączny element życia społeczno-gospodarczego i są wkładem każdego podatnika
w funkcjonowanie kraju, m.in. poprzez zwiększenie ich świadomości w zakresie celów na jakie przeznaczane są podatki a także wskazywanie udogodnień wprowadzanych przez administrację, które mają czynić ten obowiązek łatwym i bezproblemowym.

Teleturniej telewizyjny ma więc dla nas być z jednej strony okazją do dotarcia do społeczeństwa z komunikatem na co przeznaczane są podatki z drugiej okazją do uświadomienia, że wszyscy obywatele są zobowiązani do ponoszenia świadczeń publicznych. Bez ich wkładu budżet państwa nie sprostałby zaspokajaniu niezbędnych potrzeb społecznych. To właśnie dzięki dochodom z podatków jest finansowana działalność szkół czy szpitali, powstają nowe drogi i stadiony, inwestycje z których korzystamy wszyscy. Wykorzystując takie narzędzie jak Wielki test możemy w prosty sposób pokazać jakie są rodzaje podatków, jak są pobierane i dystrybuowane. Jednocześnie Wielki Test ma na celu kształtowanie postaw obywatelskich w zakresie dobrowolnego wypełniania zobowiązań podatkowych, a także zmianę nastawienia obywateli do kwestii płacenia podatków. Obywatel powinien sam, dobrowolnie płacić podatki, a nie dlatego, że boi się ukarania ze strony organów skarbowych. To zmiana ideologiczna, która zdajemy sobie sprawę nie jest prosta i wymaga podjęcia długofalowych działań, niemniej jednak wierzymy, że warto, że uda nam się zmienić postawy społeczne w tym zakresie.

Kwiecień to też idealny czas na edukację społeczeństwa w zakresie podatków z uwagi na najbardziej gorący okres składania deklaracji podatkowych PIT, dlatego Wielki test jest też okazją do pomocy podatnikom w zakresie rozliczeń.

Cel strategiczny

  1. Wzrost odsetka osób pozytywnie nastawionych do płacenia podatków poprzez promocję korzyści społecznych (np. bezpieczeństwa, infrastruktury) finansowanych ze środków budżetowych oraz udogodnień i uproszczeń wprowadzanych przez administrację podatkową w zakresie ich rozliczenia.
  2. Podniesienie wiedzy społeczeństwa w zakresie podstawowych pojęć i obowiązków związanych z podatkami.

 

Przekaz

Teleturniej ma opierać się na dwóch filarach, które muszą być w nim przedstawione:

  1. Elementy edukacyjno-informacyjne.

Teleturniej ma:

    1. Prezentować cel płacenia podatków (uświadomienie podatnikom dlaczego płacą podatki).
    2. Wyjaśniać podstawowe pojęcia podatkowe , w tym rodzaje podatków.
    3. Pokazywać zależność pomiędzy dochodami podatkowymi a wydatkami budżetowymi  (uświadomienie przełożenie podatki – wydatki).
    4. Pokazywać skąd brać informacje o podatkach (możliwość pozyskiwania informacji o tym jak płacić podatki, jak rozwiązywać problemy z nimi związane).
    5. Wskazywać jakie podatnik ma prawa i możliwości w kontaktach z administracja podatkowa (uświadomienie możliwości prawnych podatników oraz sposoby rozmów z administracją).
    6. Pokazywać jak państwo wspiera  podatników – jakie daje im udogodnienia.
    7. Wskazywać na szarą strefę i zagrożenia z nią związane (ukazanie negatywnych konsekwencji w skali mikro oraz makro, pokazanie zagrożeń dla konkurencyjności np. jako skutek niebrania paragonów)
    8. Pokazać kontekst europejski podatków
    9. Kształtować właściwe postawy i wzorce w zakresie płacenia podatków np. poprzez wskazanie wpływu człowieka na makro – w jaki sposób decyzje i styl działania poszczególnych osób wpływa na gospodarkę.
  1. Przekaz powinien prowadzić do:
    1. Podniesienia świadomości społeczeństwa, że wszyscy jesteśmy uczestnikami życia społecznego i każdy z nas korzysta ze świadczeń publicznych finansowanych z podatków.
    2. Zmiany nastawienia obywateli do płacenia podatków, a w konsekwencji wzrost osób pozytywnie nastawionych do tego obowiązku.
    3. Wyrobienie w grupie docelowej przekonania, że płacąc podatki mamy wpływ na sprawne funkcjonowanie i dobry stan gospodarki naszego kraju.
    4. Kształtowanie właściwych postaw i wzorców, uczciwości wobec państwa.

 

 



0
Oceń
(0 głosów)

 

Opinie i komentarze użytkowników (0)

skomentuj ten artykuł

e-Sochaczew.pl poleca filmy