Zaloguj się do konta

Zmiany w komunikacji miejskiej!

Paweł Kamiński (robbo2k)
2015-06-15
Komunikacja publiczna

Witam

Poniżej prezentuje dokument który opisuje koncepcje zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej Sochaczewa oraz stanowi odpowiedź na wyniki ankiety.  W dokumencie jest pełny zakres zmian zarówno od strony organizacyjne (powołanie organizatora przewozów i wybieranie przewoźników w przetargu) jak i od strony filozofii funkcjonowania (mało linii ale często, mniejsze i tańsze w utrzymaniu autobusy). Zapraszam do dyskusji w komentarzach.  Za pomoc w  opracowaniu zarysu zmian dziękuje "anonimowym" kolegom i przyjaciołom robiącym profesjonalne analizy u największego organizatora przewozów w Polsce.


Mam nadzieje, iż  Burmistrz  i  Dyrektor ZKM wezmą dokument i poświęca mu choć 5 minut i rozpoczną publiczna debatę nad kształtem oferty przewozowej.  To co jest dzisiaj to  ".... kamieni kupa"


Plik w PDF:  Koncepcja zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej Sochaczewa (PDF).


Ankieta dotycząca propozycji: Po zapoznaniu się z Koncepcją prośba o wypełnienie  ankiety dotyczącej zaproponowanych zmian  http://zkmsochaczew.teleklony.pl


Wybrane główne tezy z dokumentu:

Ukształtowanie i granicę miasta oraz potoki pasażerskie, powodują iż optymalnym rozwiązaniem systemowym dla Sochaczewa  jest połączenie kilku znanych  koncepcji:

Rendez-vous  - Autobusy  różnych linii o określonych godzinach spotykają się na wspólnym przystanku i po wymianie pasażerów odjeżdżają w swoich kierunkach.   Daje to możliwość podróżowania z wielu odcinków na wiele odcinków.  Liczba kombinacji tras  jest wprost proporcjonalna do liczby linii spotykających się „na randce”.  Przykładowo 3 linie przyjeżdzające w jednym czasie dają 6 możliwych kombinacji połączeń. Przy 4 liniach  to 12 kombinacji tras.  Takim miejscem dla miasta Sochaczew jest naturalnie Dworzec PKP.

Konwoje – Autobusy z różnych kierunków z cyklicznym odstępem wjeżdżają na wspólny odcinek zagęszczając liczbę połączeń na odcinku głównym/szkielecie.  Sochaczew jest predystynowany do tego typu rozwiązań. Dotyczy to głownie ciągu Chodaków - 600lecia – Piłsudskiego - PKP jak i Traugutta-PKP

Cykliczne linie.   Opracowanie takich linii by pełne kółko obiegu autobusu wynosiło od 45-55min co pozwoli na cykliczne kursowanie autobusów tej samej linii,  o tej samej końcówce minut z każdego przystanku  przez całą dobę.

Bilety czasowe 60 min.   W związku z wykorzystaniem małej liczby linii ale bardzo często kursujących niezbędnym jest wprowadzenie biletów czasowych umożliwiających pełne wykorzystanie „rendez-vous” oraz możliwości przesiadek między głównymi liniami. W związku z tym wraz z potencjalną reformą należy rozszerzyć ważność „Biletów jednorazowych” na okres czasu np. 60 minut od skasowania, by umożliwić przesiadkę między często kursującymi liniami bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Rezygnacja z synchronizacji z pociągami – To bardzo kontrowersyjny pomysł ale w dokumencie jest wyjaśnienie dlaczego.  W godzinach 4:30-9:00 z Sochaczewa odjeżdża 16 pociągów w kierunku Warszawy i kilkanaście w kierunku Łowicza.  W godzinach 14:00-20:00  są 22 pociągi przyjeżdżające z Warszawy i kilkanaście w kierunku Łowicza.   Próba synchronizacji rozkładu autobusów do konkretnych pociągów, zakładając potencjalne opóźnienia i zmiany rozkładów, oraz dylemat czy synchronizujemy autobus na przyjazd czy tez odjazd pociągu,  powoduje, iż w samych godzinach szczytu mamy 76 możliwych terminów odjazdów i przyjazdów autobusu by dla nich zastosować pełna synchronizację. Do tego próba synchronizacji jest ograniczona długością tras i czasem pełnego kółka jaki wykonuje autobus. 

W związku tym sensowniejszy i bardziej przewidywalny jest rozkład sztywny gdzie linie odjeżdżają o takich samych końcówkach minutowych.

Przykładowy rozkład jazdy z dworca PKP (proszę nie przywiązywać się do konkretnych minut chodzi o cykl):

Godziny szczytu (6 godzin dziennie):

X:00       1 (Energomontaż), 2 (Korczaka), 3A (Gawłowska - Szpital - Chodaków -PKP),

X:15       1 (Energomontaż), 3 (Staszica–Chodaków–Szpital-PKP), 5 (Carrefour, przyj. Kąty), 6 (Żelazowa Wola)

X:30       1 (Energomontaż), 2 (Korczaka), 3A (Gawłowska - Szpital - Chodaków -PKP),  

X:45       1 (Energomontaż), 3 (Staszica–Chodaków–Szpital-PKP), 5 (Kąty, przyj. Carrefour), 6 (Żelazowa Wola)


Obecny stan komunikacji miejskiej w Sochaczewie jest pozbawiony jakiekolwiek sensu. Liczba zadowolonych podróżnych oscyluje w granicach błędu statystycznego.  Podstawowy tabor ZKM Sochaczew Jelcz M11 za 2 lata będzie obchodził swoje 30 urodziny. Średni wieku taboru 18,5 roku !!! ZKM uruchamia 13 tras z linią LD i linią 1 kursującą w weekendy włącznie, powodując rozproszenie taboru i poprzez zbyt długie cykle (1 autobus - 1 linia)  nie stanowi to zadowalającej oferty na żadnym kierunku,  co dobitnie pokazują wyniki ankiety przeprowadzonej w dniach 26.05-12.06.2015r. 

 

Z punktu widzenia interesów miasta należy powołać w ramach kompetencji Urzędu Miasta komórkę odpowiedzialna za ustalanie tras i rozkładów,  oraz zlecanie w przetargach obsługę tras dla podmiotów komercyjnych.  Obecna stawka wozkm do uzyskania na rynku komercyjnym jest o 20-30% niższa niż zlecenie obsługi ZKM.   Zmiana typu taboru czy trasy przy sprawnie przeprowadzonym przetargu wymaga 1 tygodniowego uzgodnienia. Hurtowy zakup  900tys wozkm rocznie powinien przynieść oszczędności na poziomie 1mln złotych.  W przetargu można wymagać odpowiedniego typu taboru: pojemności, wieku czy wyposażenia: elektroniczne tablice, klimatyzacja, jednolite malowanie w barwach miasta. Firmy przewozowe startujące w przetargu zawsze będą bardziej elastyczna w dobrze taboru, bo  mają kilkaset sztuk taboru własnego.


Ankieta dotycząca propozycji: Po zapoznaniu się z Koncepcją prośba o wypełnienie  ankiety dotyczącej zaproponowanych zmian  http://zkmsochaczew.teleklony.pl


Opinie (13)

robbo2k

Jedna z osób w ankiecie napisała: Linia nr 2 powinna chociaż 2 razy dziennie jechać przez Traugutta, Staszica (w obie strony), gdyż do ZSO im. f. Chopina uczęszcza dość sporo młodzieży, którzy są z okolic Plecewic. Nie wyobrażam sobie aby w zimę, w mrozie, czy w dużym śniegu codziennie biegać na przystanek na Piłsudskiego lub PKP. Bardzo podoba mi się bilet 60min oraz cykliczne odjazdy - linie odjeżdżają o takich samych końcówkach minutowych. Nie napisałem o tym w dokumencie ale oczywistym jest iż dla linii na Piłsudskiego powinien istnieć przystanek przy rondzie. Dodatkowo trzeba pamiętać iż z linii 2 istnieje przesiadka na tym samym przystanku (ok 5minut) w linie 3A kursująca na Staszica , Traugutta. Magia synchronizowanych czasów polega na tym iz jesli linia 3A pojawia sie na PKP 15 minut po linii 2 a jedzie o 6-9 minut dluzsza trasa oznacza to iz przy Okrąglaku linia 3A pojawia sie 5-9 minut po linii 2. [2015-06-16 10:50]

robbo2k

Efektem tego jest iż ze skrzyżowania Trojanowska/Staszica/600lecia odchodzi w szczycie co 15 minut w szczycie autobus do PKP po 600lecia i co 30 minut po Staszica/Traugutta. Natomiast poza szczytem dalej jest co 30 minut naprzemiennie 2,6 po 600lecia a w przerwie 3A po Sztaszica i tworzy się taki odstep czasowy 15,15,30 (kwestia wzmocnienia linia 4 ciagu Staszica do dyskusji jest o tym w materiale. [2015-06-16 10:55]

Zarzycki

Moim zdaniem jedna linia ze szpitala w kierunku miasta to zdecydowanie za mało, pamiętam czasy porannych dojazdów do szkoły linią nr 3. Jeśli chodzi o kursy i sposób ich organizacji najlepiej zapytać kierowców, oni najlepiej wiedzą gdzie co i jak. "Wymiana" pasażerów przy PKP przy obecnej infrastrukturze jest trudna do osiągnięcia gdyż, to byłby przystanek krancowy gdzie kierowcy też muszą robić obowiązkowe przerwy podczas jazdy. To również nie zostało uwzględnione licząc "czas kółka". Mam nadzieję, że moje wskazówki mogą się przydać. Ps. Legendy do rozkładów również mogłyby być bardziej czytelne i zachowujace pewne standardy. [2015-06-16 12:04]

robbo2k

Co do Szpitala to obecnie jest 3,3A , 7 która niemal dubluje 3/3A i 12 "zwiedzanie miasta" Natomiast w dokumencie poddawłem do rozwazenia linie "4" z Trojanowa (Młyn?) po Staszica do Szpitala z pominieciem PKP. Od Traugutta do PKP jest i tak co 15 minut w szczycie 3 i 3A, a tutaj mielibyśmy wzmocnienie tam gdzie obie trójki się rozjeżdżają czyli na całym ciągu "Staszica -Płocka-Gawłowska -Szpital i może końcówka np Szpital lub "Zatra" (kurs do ogarnięcia w 30 minut w jedna stronę) Linia tylko szczytowa do wzmocnienia 2 głownych 3,3A na odcinkach gdzie kursują osobno. Ma to pewien sens. PKP nie byłby przystankiem krańcówym bo jego celem jest zjazd autobusów (rendez-vous" na okreslona godzine i wyjazd po przesiadkach 2-3minuty. Krańcowówki na których regulowany byłby takt i cykl kursowania byłyby na końcach poza miastem. [2015-06-16 12:30]

robbo2k

Odpowiedz dla ankietowanego: Pytanie: a co z osobami które dojeżdżają do pkp i ten czas dojazdu wynosi 10min??? Mają kupować bilet 60-min??? To ma być żart??? nie wszyscy potrzebują 60-min biletów. bardzo wiele osób tak dojeżdża. Jeśli będą tylko takie bilety a nie jednorazowe NA PEWNO przesiądę się na auto. A CO Z CENAMI BILETÓW - NIGDZIE NIE MA TAKIEJ INFORMACJI Odpowiedz: Bilet jednorazowy uzyskuje DODATKOWĄ funkcjonalność czyli możliwość przesiadki w tej samej cenie. Bilet 60 minutowy jest de facto tym samym co obecnie. [2015-06-16 12:57]

robbo2k

Mam nadzieje iz wyjaśnienie pomogło zrozumieć sens biletów czasowych których ani cena nie rosnie a jedynie UPRAWNIENIA się zwiekszaja. Żadnej straty tu nie ma. [2015-06-16 12:59]

Reage77

Zdaje się mamy ty zalążek , a raczej już "pączek bliski rozwinięciu" rewolucji w komunikacji w naszym mieście. Inicjatywa godna dużego uznania, raz za włożoną pracę, dwa za wydaje się dość logiczne podejście do problemu. Brawo! Pobrałem, a w pociągu będę studiował... ;) [2015-06-16 13:31]

Zarzycki

"Jedna z osób w ankiecie napisała: Linia nr 2 powinna chociaż 2 razy dziennie jechać przez Traugutta, Staszica (w obie strony), gdyż do ZSO im. f. Chopina uczęszcza dość sporo młodzieży, którzy są z okolic Plecewic. Nie wyobrażam sobie aby w zimę, w mrozie, czy w dużym śniegu codziennie biegać na przystanek na Piłsudskiego lub PKP." Nie wiem czy tą odpowiedź napisał mieszkaniec Sochaczewa ponieważ problem ten rozwiązuje linia nr 5. "PKP nie byłby przystankiem krańcówym bo jego celem jest zjazd autobusów (rendez-vous" na okreslona godzine i wyjazd po przesiadkach 2-3minuty. Krańcowówki na których regulowany byłby takt i cykl kursowania byłyby na końcach poza miastem." Ok, jednak gdzie autobus po dostarczeniu ludzi na PKP miałby oczekiwać i jak w tym czasie miałby być realizowany rozkład co 45 minut skoro kierowca musi mieć przerwę w ciągu dnia pracy? Jak to ma się do Sochaczewa? Jak to rozwiązać, żeby autobus z PKP musiał jechać poza miasto i które to miałyby być krańcówki dla linni np 3,3A (Chemitex, Wypalenisko a może Szpital?) [2015-06-16 14:32]

robbo2k

Przy 3 i 3A mają kółko trwające od 48 do 55 minut w zależności od wybranego wariantu trzeba uwzględnić w ich trasie naprzemienne kursowanie do Cm. Komunalnego i Żukowa ew na Wyszogrodzką. Chodzi o uzyskanie równego taktu od Żukowa w strone Szpitala i PKP oraz od Trojanowskiej w strone Staszica i PKP ale tez i obsłużenie pewnymi kursowania ważnych miejsc. Co do odpoczynku kierowców to najprostszym rozwiązaniem jest a) zmiana kierowcy w trasie b) zjazdy w ciagu 6h b) przebieranki autobusowe tzw BWLe czyli przykładowo przyjeżdża jako 2, kierowca ma przerwe i wyjezdza jako 3 [2015-06-16 15:00]

robbo2k

Uwaga w ankiecie: Należy pamiętać o dojeździe do szpitala ze wszystkich kierunków, 12 to nie wycieczka po mieście tylko trasa którą ludzie dojeżdżają do pracy i pacjencji do szpitala Odpowiedz: Linia 12 na której wysiadając na przystanku A, można wsiąść w ten sam autobus na przystanku B idąc pieszo nie jest niczym innym jak marnowaniem zasobów. Z ulicy Piłsudskiego dzięki koordynacji odjazdów (2,6) szybciej jest przez PKP do 3A !!! Trzeba by zbadać potoki jeśli rzeczywiście istnieją bardzo sensowne jest realizacja linii o której pisałem czyli linia 4 na trasie Trojanowska-Staszica-Płocka - Gawłowska. Zalety: - Bezpośrednie połączenie - uzupełnienie linii 3A/3 w Staszica oraz uzupełnienie linii 3/3A na Płocka-Gawłowska Tylko trzeba pamiętać iż każdy woz/km to wartość stała i pewnie taka nowa 4 musiałby też wymagac pocięcią nieco 3/3A w szczycie (w zamian za dodatkowe kursy 4). Mozna by to domknąć w ramach tym samych wozkm bo linia 4 ma krótsza trasę. Czyli kosztem szczytowych 3/3A dochodzi całodobowa linia 4 (ze szczytem) z punktu widzenia ludzi mieszkających między Szpitalem -Trojanowem nawet bedzie wiecej kursów. [2015-06-16 15:17]

Zarzycki

Po rozmowach z wieloma osobami podróżującymi komunikacją miejską można stwierdzić, że informacja dla pasażerów w postaci legendy do rozkładów (co dziwne różniącej się oznaczeniami na przystankach tej samej linii) jest czytelna tylko i wyłącznie dla jej twórcy. Mam nadzieję, że Pana propozycja zakłada dużą kampanię informacyjną. Życzę powodzenia oraz przychylności lokalnych władz ;) [2015-06-16 18:11]

kacperskyy

analiza i przygotowanie planu przejazdow na prawde ciekawe, nawet mocno nie odstrasza jazda autobusow co pol godzin w kierunku trojanowa. jakby dobrze ustalim minuty odjazdow to czekanie faktycznie na autobus wynioslo by pewnie srednio ok 15 min [2015-06-17 12:15]

Mrok Duszy

Faktycznie czekanie i co 15 min autobus i przesiadka na mieście, toć to samo co jazda w kolo. Jak utrzymać takt przy remontach ulic Stasica, później Trojanowskiej i Chopina z budową ronda w Chodakowie, Jak utrzymać dojazd z miasta tak, by być 2-3 min przed odjazdem autobusu do Energomontażu ? Jeszcze nasuwa się sprawa z uczniami naszych szkół, oni też będą się przesiadać na mieście, a ich godziny zakończenia lekcji szkolnych-nie uwzględniamy ?, podobnie jak powracających PKP ? Pracy kolega wykonał bardzo dużo, chyle czoła, opracowanie super tylko przy tym nasi respondenci mają różne preferencje i życzenia, każdy oczywiście w swoim kierunku, ale to norma. Niemniej pewne wskazówki są jak najbardziej cenne. Wiem pytania można mnożyć i wyjdę na malkontenta. Wielki szacun za opracowanie. [2015-06-17 19:56]

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze Internautów.

Portal Społeczności Sochaczewa 2000 - 2019