Parowóz powróci do Sochaczewa

/ 2 komentarzy / 7 zdjęć
Zdjęcia i foto: Parowóz powróci do Sochaczewa Historia i tradycja sochaczew
+2

Dwa tegoroczne projekty realizowane w Muzeum Kolei Wąskotorowej będą miały istotny wpływ na rozwój naszej placówki w przyszłości. Pierwszym z nich było otwarcie w październiku Centrum Edukacyjno – Turystycznego. Drugi projekt to podjęcie naprawy głównej parowozu Px29 – 1704.


Powrót tej lokomotywy pod parą na szlak sochaczewskiej kolei wąskotorowej wydaje się wielce prawdopodobny, dzięki zaangażowaniu i staraniom Muzeum Kolejnictwa w Warszawie oraz radnego sejmiku wojewódzkiego Mirosława Adama Orlińskiego. Środki zostały przyznane na podstawie uchwały nr 63/15 z dnia 6 lipca br. Sejmiku Województwa Mazowieckiego, która zwiększyła dotację celową o kwotę 579 500 zł z przeznaczeniem na remont zabytkowego parowozu wąskotorowego Px29–1704. Dofinansowanie zostało przydzielone z uwagi na wyjątkowe znaczenie parowozu, który stanowi unikalny zabytek techniki w skali nie tylko Polski, ale i Europy.

 

Parowóz Px29-1704 prowadził muzealne wagony na tradycyjnej trasie Sochaczew Wąskotorowy – Wilcze Tułowskie do 2011 r. Teraz – ku uciesze turystów oraz miłośników kolei – powstała szansa, by powrócił na swój stary szlak. Parowóz ma przejść naprawę główną, w tym rewizję wewnętrzną i próbę ciśnieniową kotła. Wykonywać ją będzie w 2015 i 2016 r. Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej, dokąd przetransportowano lokomotywę w dniu 19 listopada. Po remoncie będzie to jedyny sprawny tej serii parowóz w Polsce oraz jedyna lokomotywa pod parą na Mazowszu. Niewątpliwie przywrócenie go do stanu użytkowania zwiększy atrakcyjność sochaczewskiego Muzeum, a miłośnikom kolei zapewni niepowtarzalny klimat podróży po wąskim torze.

 

Parowozy z serii Px29 (przed II wojną światową Wp29) były produkowane przez Warszawską Spółkę Akcyjną Budowy Parowozów w latach 1929-1931, jako typ Dh2-WILNO. Powstało wówczas 21 takich jednostek. Lokomotywa osiągała maksymalną prędkość 35 km/h i moc 180 KM, przy 28,5 t masy z tendrem, nadciśnieniu pary w kotle rzędu 13 atm. Muzeum w Sochaczewie posiada jeszcze drugi parowóz tego typu o numerze seryjnym 1708 i są to jedyne w Polsce zachowane eksponaty serii Px29.


Więcej zdjęć w naszej galerii!


Foto: M. Przygoda-Stelmach i K. Chłystek

 



0
Oceń
(0 głosów)

 

Opinie i komentarze użytkowników (2)

MaciekMaciek
0
No wreszcie! Nie mam nic przeciwko dieslowi który teraz jeździ, ale to nie ten klimat. Osobiście pamiętam kłęby dymu i pary unoszące się nad drzewami, wtedy wiedziało się, że jedzie kolejka. Każdy taki przejazd to było wydarzenie. Niekiedy specjalnie zwalniałem na warszawskiej, żeby puścić przodem kolejkę i popatrzeć jak dumnie sunie po torach, teraz jak widzę diesla daję gaz w podłogę, żeby zdążyć przed nim - parowóz to w ogóle inna bajka. (2015-11-25 12:25)
MaciekMaciek
0
https://www.youtube.com/watch?v=xCc8OQ7o754 (2015-11-25 12:29)

skomentuj ten artykuł

e-Sochaczew.pl poleca filmy