Muzealne renowacje – komisyjna drezyna motorowa Warszawa

/ 9 zdjęć
Zdjęcia i foto: Muzealne renowacje – komisyjna drezyna motorowa Warszawa Historia i tradycja sochaczew
+4

W czerwcu br. w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie zakończono renowację dziewiątego eksponatu ze zbiorów jednostki. Pracom naprawczym poddano komisyjną drezynę motorową Warszawa.

Pojazdy tego typu na tor o szerokości 1435 mm powstawały w latach 1956-1973 w Kolejowych Zakładach Nawierzchniowych "Skalmierzyce" w Nowych Skalmierzycach jako adaptacja seryjnego samochodu osobowego marki Warszawa (modele M20, 200, 201, 202, 223 i 224) produkowanego w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie. W przebudowywanym aucie stosowano podwójną blokadę układu kierowniczego do jazdy na wprost, montowano koła kolejowe systemu Mansella i obrotnicę pod podwoziem, a układ zawieszenia podwiązywano linkami stalowymi. Instalowano ponadto zgarniacze szyn w formie szczotek przed przednimi kołami i dostosowywano oświetlenie do wymogów przepisów sygnalizacji kolejowej. Prędkość konstrukcyjna drezyny w ruchu kolejowym wynosiła początkowo 105 km/h, po czym ze względów bezpieczeństwa została ograniczona do 80 km/h.

Egzemplarze opuszczające zakłady nowoskalmierzyckie były wykorzystywane do kontroli jednostek liniowych i komisyjnego odbioru robót na szlaku, pozostając w dyspozycji oddziałów drogowych oraz Służby Zabezpieczenia Ruchu i Łączności Polskich Kolei Państwowych. Przeznaczano je również dla komisji dyrekcyjnych poszczególnych Dyrekcji Okręgowych Kolei Państwowych.

Drezyny Warszawa wycofano z eksploatacji na Polskich Kolejach Państwowych u progu lat 90. XX w. Pojedyncze egzemplarze wykorzystywano jeszcze przez kilka następnych lat. Obecnie w służbie liniowej znajduje się tylko Warszawa 223 z Zakładu Linii Kolejowych w Białymstoku PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., która posiada nieformalny status zabytku. W polskich zbiorach instytucjonalnych lub prywatnych zachowało się ponadto kilka kolejnych drezyn Warszawa z Nowych Skalmierzyc lub samochodów tego typu adaptowanych współcześnie na drezyny, z których część jest w stanie czynnym.

Opisywany eksponat sochaczewski powstał w 1966 r. (numer fabryczny 155531/1966) na bazie samochodu Warszawa 223 i był użytkowany na szlakach podległych DOKP w Krakowie. Po krótkiej służbie w Oddziale Drogowym Tarnów z dniem 1 stycznia 1968 r. przeszedł na stan Oddziału Drogowego Rzeszów (numer ewidencyjny 3401). 15 grudnia 1989 r. drezyna została przekazana do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, po czym przemieszczona do sochaczewskiego oddziału tejże placówki, gdzie do dziś prezentowana jest w skansenie taboru kolejowego, stanowiąc jeden z jego najciekawszych eksponatów.

Tomasz Karolak
asystent muzealny
Muzeum Kolei Wąskotorowej
w Sochaczewie

Fot. E. Chłystek, K. Chłystek


Zobacz więcej:
Renowacje 2018

 



5
Oceń
(2 głosów)

 

Opinie i komentarze użytkowników (0)

skomentuj ten artykuł

e-Sochaczew.pl poleca filmy