Muzealne renowacje – parowóz Kp4-3760

/ 11 zdjęć
Zdjęcia i foto: Muzealne renowacje – parowóz Kp4-3760 Historia i tradycja sochaczew
+6

W lipcu br. w skansenie taboru kolejowego Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie udostępniono dziesiąty w tym roku odnowiony eksponat ze zbiorów placówki. Tym razem dawny blask, przeszedłszy renowację, odzyskał parowóz Kp4-3760.

Wąskotorowe lokomotywy parowe serii Kp4 budowano w latach 1950-1959 w Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego ("Fablok") w Chrzanowie w oparciu o dokumentację techniczną parowozu typu Kf, opracowaną w zakładach w Tampella i Lokomo w Finlandii jako adaptacja typu P24, zaprojektowanego w 1940 r. w fabryce w Kołomnie w ówczesnym Związku Radzieckim (obecnie Federacja Rosyjska).

Pojazdy opuszczające zakłady chrzanowskie przy masie z tendrem 18,8 tony i mocy znamionowej 180 koni mechanicznych rozwijały prędkość maksymalną 35 kilometrów na godzinę. Dzięki małemu naciskowi na oś (4 tony) mogły być wykorzystywane na większości szlaków.

Większość z wyprodukowanych parowozów, tj. 790 egzemplarzy na rozstaw szyn 750 mm, zostało wyeksportowanych do Związku Radzieckiego. Kolejnych 87 sztuk, przystosowanych do pracy na torze o szerokości 762 mm, trafiło do Chin, skąd część przekazano do Korei Północnej. Z 20 lokomotyw na tor 750 mm, które sprzedano krajowym kolejom przemysłowym i leśnym, do dnia dzisiejszego zachowało się jeszcze 6 pojazdów, w tym 3 w zbiorach sochaczewskiego muzeum (jeden z nich, przekazany w depozyt, stoi jako eksponat na stacji Majdan Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej). Jedyny czynny obecnie w Polsce parowóz tej serii (Kp4-3772), niegdyś część taboru Cukrowni "Kruszwica", jest eksploatowany na Bieszczadzkiej Kolejce Leśnej.

W związku z tym, że równolegle z produkcją polską lokomotywy o zbliżonych parametrach konstruowano (na zamówienie przemysłu radzieckiego) również w Związku Radzieckim, Finlandii, Czechosłowacji i na Węgrzech, a w latach 1960-1987 ich masową wytwórczość na własne potrzeby podjęto w Chinach, stały się one najliczniejszą serią parowozów wąskotorowych na świecie (łącznie około 5100 egzemplarzy).

Opisywany eksponat sochaczewski zbudowano w 1957 r. (numer fabryczny 3760). Po dwudziestoletniej służbie w Cukrowni "Gosławice" został w 1977 r. przekazany do Cukrowni "Dobre", skąd z dniem 25 lutego 1989 r. przeszedł na stan Muzeum Kolei Wąskotorowej. Skierowany 5 maja 1994 r. do Parowozowni Mława, po przejściu naprawy głównej służył w latach 1995-2001 na Ełckiej Kolei Dojazdowej, po czym powrócił do Sochaczewa.

Tomasz Karolak
asystent muzealny
Muzeum Kolei Wąskotorowej
w Sochaczewie


Fot. E. Chłystek, K. Chłystek

Zobacz więcej:
Renowacje 2018

 



5
Oceń
(1 głosów)

 

Opinie i komentarze użytkowników (0)

skomentuj ten artykuł

e-Sochaczew.pl poleca filmy