Parowóz Px29-1704 powrócił do Sochaczewa!

/ 1 komentarzy / 20 zdjęć
+15

Na ten dzień pracownicy Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie i liczni miłośnicy kolejnictwa z kraju i zagranicy czekali długie sześć lat. W piątek, 14 lipca 2017 r. na sochaczewski wąski tor oficjalnie powrócił legendarny parowóz Px29-1704, stając się aktualnie jedyną na Mazowszu wąskotorową lokomotywą "pod parą".

Przypomnijmy, że w 2011 r. ze względu na zły stan techniczny pojazd, który do tego czasu prowadził muzealne pociągi Retro na trasie Sochaczew Wąskotorowy – Wilcze Tułowskie – Tułowice – Sochaczew Wąskotorowy, został wycofany z eksploatacji, a w związku wysokimi, przekraczającymi możliwości finansowe placówki, kosztami remontu z krajobrazu ziemi sochaczewskiej zniknęły charakterystyczne buchające obłoki dymu i pary oraz gwizd i sapanie towarzyszące poruszającej się maszynie. Perspektywy przywrócenia trakcji parowej na szlaku sochaczewskiej wąskotorówki pojawiły się dwa lata temu dzięki staraniom pracowników Stacji Muzeum i Muzeum Kolei Wąskotorowej oraz zaangażowaniu radnego Sejmiku Województwa Mazowieckiego Mirosława Adama Orlińskiego. Wzajemna współpraca zaowocowała uchwałą sejmiku wojewódzkiego z dnia 6 lipca 2015 r., na mocy której z uwagi na wyjątkowe znaczenie parowozu, stanowiącego unikalny zabytek techniki w skali nie tylko Polski, ale i Europy, przyznano środki finansowe na przeprowadzenie jego naprawy głównej.

Dnia 19 listopada 2015 r. lokomotywę przetransportowano do Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej, gdzie przeprowadzono wszystkie wymagane prace remontowe. Powrót parowozu do Sochaczewa nastąpił w dniu 9 maja 2017 r. Od tego czasu trwały żmudne testy, w tym przejazdy próbne na trasie do Sochaczewa Chodakowa, a następnie do Tułowic, które zakończyły się wydaniem decyzji o oficjalnym dopuszczeniu pojazdu do ruchu na kolei.

W związku z ponownym uruchomieniem pojazdu, znanego szerszemu gronu m.in. dzięki "roli" w jednym z odcinków kultowego serialu telewizyjnego "Alternatywy 4", muzeum przygotowało specjalną uroczystość inauguracyjną, na którą z całej Polski zjechali liczni miłośnicy kolejnictwa i zaproszeni goście z Marszałkiem Województwa Mazowieckiego Adamem Struzikiem na czele. Nie zabrakło również mieszkańców Sochaczewa i powiatu sochaczewskiego, dla których była to okazja do sentymentalnych wspomnień, a jednocześnie możliwość prezentacji "na żywo" uroków dawnego podróżowania młodszemu pokoleniu. Gości zebranych w skansenie jednostki powitał Radosław Konieczny, kierownik Muzeum Kolei Wąskotorowej. W ramach części oficjalnej imprezy okolicznościowe przemówienia wygłosili m.in. Walentyna Rakiel-Czarnecką, zastępca dyrektora Stacji Muzeum, wspomniani Adam Struzik i Mirosław Adam Orliński, Bożena Żelazowska, przewodnicząca Komisji Kultury i Dziedzictwa Narodowego Sejmiku Województwa Mazowieckiego, Wiceburmistrz Miasta Sochaczew Marek Fergiński, Wójt Gminy Sochaczew Mirosław Orliński, a także Czesław Gwara, założyciel i pierwszy kierownik Muzeum Kolei Wąskotorowej.

W kulminacyjnym momencie uroczystości, wzbudzając ogromny entuzjazm zebranych, na muzealny peron wjechał "bohater dnia" – parowóz Px29-1704 – i już za chwilę, prowadząc pociąg Retro, odbył pierwszy oficjalny kurs, tym razem wyjątkowo na trasie Sochaczew Wąskotorowy – Sochaczew Chodaków – Sochaczew Wąskotorowy. W ramach specjalnej oferty Muzeum ufundowało dla zainteresowanych sto bezpłatnych biletów na inauguracyjny przejazd lokomotywy. Niespodziankę dla uczestników podróży przygotował ponadto Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Paczki z materiałami promocyjnymi najmłodszym adeptom kolejnictwa w imieniu tejże instytucji przekazał Mirosław Adam Orliński.

Pełną wrażeń, niepowtarzalną podróż z parowozem z roli głównej po rozkładowym, osiemnastokilometrowym odcinku z Sochaczewa do Wilcza Tułowskiego z tradycyjnymi atrakcjami w postaci spaceru po Puszczy Kampinoskiej i piknikiem z ogniskiem w Osadzie Puszczańskiej w Tułowicach można było odbyć już w weekend, nazajutrz po inauguracji. Ogromne zainteresowanie przejazdami tylko potwierdziło trafność decyzji o remoncie lokomotywy. W trzech kursach zorganizowanych w piątek, sobotę i niedzielę (14-16 lipca) wzięło udział łącznie 636 osób.

Parowóz Px29-1704 będzie prowadził rozkładowy pociąg Retro w każdą sobotę i niedzielę w lipcu, sierpniu i wrześniu oraz w każdą sobotę października, aż do zakończenia sezonu turystycznego, które nastąpi 21 października. W lipcowo-sierpniowe środy na czele muzealnego składu zobaczymy z kolei lokomotywę spalinową Lxd2.

                                                                                                                                                    * * *

Parowozy z serii Px29 (przed II wojną światową – Wp29) były produkowane w latach 1929-1931 przez Warszawską Spółkę Akcyjną Budowy Parowozów jako typ Dh2-WILNO. Zbudowano wówczas 21 jednostek, które przy masie z tendrem 28,5 t, nadciśnieniu pary w kotle rzędu 13 atm i mocy 180 KM osiągały maksymalną prędkość 35 km/h. Do dziś w Polsce zachowały się zaledwie dwa egzemplarze takich lokomotyw – obydwa znajdują się w Sochaczewie. Oprócz czynnego Px29-1704, na terenie muzealnego skansenu jako obiekt niesprawny od dawna stoi również Px29-1708.


Fot. Marta Przygoda-Stelmach, Tomasz Karolak, Monika Szymańska

Więcej zdjęć w galerii!

Zobacz więcej:

Parowóz powróci do Sochaczewa
Remont parowozu Px29-1704 – aktualny stan prac
Naprawa główna parowozu Px29-1704: styczeń – luty 2016
Wielki powrót parowozu Px29-1704 do Sochaczewa!

 

5
Oceń
(1 głosów)

 

Opinie i komentarze użytkowników (1)

robroyrobroy
0
i jak zwykle-pomalowali i na pokaz, A ZATRUDNIĆ SMRODA,niech jeździ rano ,w południe i wieczorem,wiecie ile miejsc obleci?osiedla przy Warszawskiej z obu stron,cały Chodaków,i daaalej aż do Wisły,ludzie zapną rowerki na przystankach i będą dojeżdżać takim  naszym metrem naziemnym,tory są? są! to po cholerę rdza  ma je brać? (2017-08-01 16:19)

skomentuj ten artykuł

e-Sochaczew.pl poleca filmy